Matsmart lanserades 2014 av Karl Andersson, Ulf Skagerström och Erik Södergren och har runt 200 anställda.
Den typiska kunden är en kvinna mellan 25 och 45 år. Huvuddelen av kunderna har funnit utanför storstäderna, men det är enligt bolaget på väg att förändras.
I Sverige och Finland är namnet Matsmart – i Danmark och Tyskland är det Motatos. Totalt har Matsmart tagit in 750 miljoner kronor.
Bland investerarna finns SEB Private Equity, Gullspång Re:foods, det tyska Leadx Capital Partner, Ikea, riskkapitalföretaget Northzone, Axel Johnsons investeringsbolag D-Ax samt stiftelsen Norrsken som även satsar på Covid-tester...
di.se
SEB satsar miljoner på Ikeas svinndödare
Ikea-backade Matsmart vill ta kommersiella krafter till hjälp för att minska det globala matsvinnet. Nu tar e-handlaren in sin största investering någonsin från bland annat SEB Private Equity och nystartade Gullspång Refood.”Tyskarna har fått en snabbutbildning i att handla mat på nätet.....