Det är svårt att tro att till och med svensken glömmer bort hur kopplingarna ser ut .
Man måste nog faktiskt se detta som ett ovillkorligt klargörande av att en part - den Djupa Staten / Investor - kontrollerar alla betydande medier och att spelet för galleriet är nu över.
Lägg därtill dråpligheterna med trovärdighetsdödande kula som sattes i de VÄLRENOMMERADE journalisterna i "Bullet In", så är det liksom inte så mycket kvar att diskutera....
"Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet – Expressen och Aftonbladet. Några av Mediesveriges största rivaliteter finns mellan de båda koncernerna Bonnier News och Schibsted.
Att de två skulle slå sig ihop för en stor gemensam satsning kan låta som en ohelig allians – förutom inom just logistik.
”Vi upplever att det finns stora behov av mer effektiva, stabila och hållbara distributionslösningar på marknaden och det är detta vi hoppas tillgodose med vårt gemensamma bolag”, säger Bonnier News vd Anders Eriksson om satsningen.
Enligt de båda företagen är det e-handelns explosionsartade utveckling under det senaste året som aktualiserat planerna på att utöka samarbetet inom så kallade sista milen-leveranser.
Sista milen-bolagen som i dag slåss om att bli e-handelns föredragna leveransmetod är inte lönsamma. De har dessutom problematiska förhållanden kring sina verksamheter, både Budbee och Airmee har fått massiv kritik från fackförbundet Transport för anställningsvillkoren hos sina åkerier.
Förare har också vittnat i Di om missförhållanden på framför allt åkerier under Airmee, där de uppmanats att jobba svart, sju dagar i veckan och mot låg lön.
Budbolagen påstår också att de siktar mot fossilfria leveranser, men på andra sidan säger en förare att han inte fått ha värmen på i sin elbil eftersom batteriet då inte hade klarat hela hans rutt.
Bonnier och Schibsted är medvetna om problemen i branschen.
”Men det vi ska göra är att jobba med våra distributionsbolag som vi redan i dag använder för att leverera tidningar. De har kollektivavtal sedan länge. Det är en stor skillnad jämfört med bolagen det rapporterats om”, säger Anders Eriksson.
Han poängterar att Schibsted också har bra erfarenheter av liknande verksamhet i Norge. Tjänsten han talar om är Helthjem, ett av Norges största sista milen-bolag.
Även Bonnier News och deras lokaltidningskoncerner erbjuder i dag tjänsten Early Bird där den egna distributören MTD används för e-handelsleveranser.
Sweship och Early Bird blir dock två olika och oberoende tjänster men kommer att nyttja samma distributionsnät, uppger bolaget.
”Vi räknar med att vi kan bli en stor aktör på den här marknaden och att vi kan etablera oss snabbt eftersom vi har mycket av infrastrukturen klar”, säger Anders Eriksson.
Samarbetet mellan Bonnier och Schibsted är villkorat av ett godkännande från relevanta konkurrensmyndigheter.
(Efter kritikstorm mot budbolagen: Experter ser likhet med H&M:s textilfabriker som också finns inom familjens kontroll.....)
(Fotnot: Inom koncernen Bonnier News ingår även Dagens industri)
digital.di.se
Bonnier och Schibsted bildar gemensamt bolag – vill konkurrera i kritiserad sektor