Fortsatta Nätproblem För Swedbank

2021-02-01
Tänka sig att de har problem med nätet.... 😉
" Kunder i Swedbank hade under flera dagar förra veckan stora problem med att nå sin internetbank. Störningarna har varit återkommande och vd Jens Henriksson kunde på måndagen inte lova att de är lösta.
– Både du och jag vet att när det gäller it-teknik så kan man aldrig garanterat säga att allt ser bra ut. Vi jobbar stenhårt och med väldig fokus på att kunna leverera bästa möjliga tillgänglighet, sade han i en intervju med SvD i samband med den presskonferens som hölls på måndagen med anledning av bankens bokslut för 2020.
Beror problemen på en cyberattack?
– Vi har de senaste dagarna haft it-störningar och det har gjort att folk inte har kunnat nå oss, det har varit en dålig tillgänglighet via webben. Jag skulle vilja be om ursäkt för det för jag tycker man ska kunna kräva att vi är på 24/7.
Det var inte riktigt ett svar på frågan. Var det en cyberattack?
– Jag tänker inte gå in på tekniska detaljer om vad som hänt. Det har aldrig varit något problem med kundernas pengar eller kundernas data. Det är tillgängligheten via webben det handlar om och det ber jag om ursäkt för.
Är det verkligen en detalj, huruvida ni har utsatts för en cyberattack eller inte?
– Jag vill bara säga att i grund och botten så ska vi ha en bra tillgänglighet. Det har vi inte haft den senaste tiden och det är inte ok.
Kan du dementera att ni har utsatts för en cyberattack?
– Jag tänker vare sig bekräfta eller dementera eller gå in på orsaker och sådant där. Vi har haft it-problem och vi jobbar stenhårt på att få ordning på dem, både med interna och externa experter.
Kundernas irritation över Swedbanks återkommande problem den senaste veckan har kunnat avläsas i sociala medier, inte minst twitter. Många kunder ställer sig också frågande till bankens ovilja att kommentera orsaken till störningarna.
Som kund skulle man kunna tycka det är obehagligt om det rör sig om en cyberattack. Har inte kunderna rätt att få veta vad som är orsaken?
– Jag går inte in på det och det finns massor med skäl till att man inte går in på det. Det kan finnas säkerhetsskäl, det kan finnas tekniska skäl och så vidare.
Swedbank har rapporterat in de senaste störningarna som ”allvarlig avvikelse” i två rapporter till Finansinspektionen. SvD fick rapporterna utlämnade förra veckan. De är båda maskade till mycket stora delar med hänvisning till banksekretess men här beskrivs orsaken till störningarna som ”tekniska problem” som gör att betalsystemen i internetbanken och mobilbanken påverkas.
Är Swedbank mindre motståndskraftigt mot cyberattacker än andra svenska banker?
– Jag tänker inte ge mig in och kommentera den typen av frågor.
Det är väl rimligt att tro att många av era kunder ställer sig just den frågan?
– Då säger jag samma sak igen. Vi ska ha en bra it-infrastruktur och uppenbarligen har vi den senaste tiden inte haft den tillgänglighet jag tycker man kan begära och jag vill be om ursäkt för det.
Men borde inte du som vd kunna svara på frågan om Swedbank har mindre motståndskraft mot cyberattacker än andra svenska banker?
– Jag tänker inte ge mig in i den typen av frågor. Vi hade förra året en tillgänglighet på, tror jag, 99,73 procent. Vi ska vara tillgängliga 24 timmar om dygnet, sju dagar i vecka och vi jobbar stenhårt med detta.
Kommer du kunna berätta mer om detta senare, du säger ju ingenting nu?
– Jag säger visst någonting. Jag säger att vi har haft problem och att vi jobbar stenhårt med det. Vi har inte haft den tillgänglighet man kan begära och jag ber om ursäkt för det, säger Jens Henriksson.
Sedan tidigare har Swedbank meddelat att kunder som drabbats ekonomiskt av problemen kan göra en reklamation via kundcenter eller kontor, varpå banken efter en bedömning från fall till fall kan betala ut ersättning enligt avtal och praxis i branschen."
Swedbanks vd: Jag ber våra kunder om ursäkt | SvD
svd.se
Swedbanks vd: Jag ber våra kunder om ursäkt | SvD
En ursäkt för dålig tillgänglighet var vd Jens Henrikssons budskap

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram