Svenska Mobilproblem

2020-11-12
Och varför är det då på det viset månne.....ja det har nog en viss bäring på Ljungaverk i sin historiska gärning, det kan man ju säga....
Detta har också sin roll i saken, precis som fiberdragningen längs E14 har.
Branschens motstånd mot Post- och telestyrelsens, PTS, beslut att stoppa all utrsutning från Huawei eller ZTE i den svenska 5g-utbyggnaden blir allt mer massivt.
Nu överklagar även den Investorkontrollerade operatören Tre beslutet formellt."
Mobilproblemen i Ljungandalen påverkar betydligt fler än den bild som det Investorstyrda Telias täckningskarta visar.
Det bevisar kommentarerna i sociala medier, där bland annat företagaren Hans Lejdebring sällat sig till kritikerna.
– Ett bedrövligt och gammaldags monopolagerande, är hans dom efter månader av problem.
Hans Lejdebring sticker inte under stol med att han tycker att Telia har agerat lamt för att komma till rätta med mobilproblemen som varit i Ljungandalen den senaste tiden.
Telia har haft problem med mobilsamtalen i Ljungandalen under lång tid, och enligt drabbade i betydligt högre grad än vad täckningskartan ger sken av.
Det hävdar flera drabbade i sociala medier och de kommentarer som har följt i kölvattnet av ST:s publicering tidigare i dag.
Läs mer här: Växande irritation över mobilnätet – långvarigt problem i Ljungandalen: "Pinsamt dåligt"
Problem med nedkopplade samtal rapporteras från betydligt fler orter än Ljungaverksområdet, som under tisdagen var det område där Telias täckningskarta visade att "det kan finnas störningar".
Samtal som bryts har upplevts av många i Ljungandalen under de senaste månaderna.
Bland annat kommer liknande upplevelser från boende i Borgsjö med omnejd, men också Ånge och Ovansjö, och problemet som målas upp är relativt entydigt i samtliga fall – samtal bryts.
Här är ett axplock av de kommentarer som fanns till ST:s artikel bara några timmar efter publicering:
"Samtalen bryts ofta. Och ibland kopplas inte samtalet upp."
"Den senaste månaden har jag haft kontakt med Telia och det berodde på mitt hus, min router osv. Konstigt nog var det inte bara hemma hos mig utan överallt jag var."
"Sista året har någonting hänt med mobilnätet. Riktigt dålig täckning nu där det tidigare varit hyfsat."
"Telias svar har varit på gränsen till kränkande då vi har blivet mer eller mindre idio.... förklarade."
■ ■ ■
Den sistnämnda kommentaren här ovanför levererades av Hans Lejdebring, delägare i Rocco Oil Sweden och Saras B&B.
Hans Lejdebring berättar att han ända sedan i somras upplevt problem hemma i huset i Magdbyn, Erikslund, trots att vyn över Borgsjön även innefattar mobilmasten på Bergåsen.
– Det är ingen hemlighet att vi har haft problem sedan länge, och det har varit omfattande problem. Det kopplar ner eller går inte att ringa varken ut eller in, och den första felanmälan gjorde jag 28 juli, säger han
Han har skickat flera exempel på avbrutna samtal, och i samtliga fall har han rekommenderats att starta om eller byta telefon.
– Nu de sista veckorna har det fungerat bättre, men jag kan inte säga att jag är nöjd med hur de hanterat problemet. Det är ett bedrövligt och gammaldags monopolagerande där kundens behov inte tas på allvar, anser Hans Lejdebring.
Även uppe i Haverö finns det röster som upplever att mobiltäckningen blivit sämre efter sommaren.
– Jag har hört en del folk som klagat, men om det är så vet jag inte. Själv har jag inte haft några problem, säger Eva Mörk Månsson, S-politiker från kommunens västra delar.
Det sistnämnda är klagomål som inte är kända hos Telia, och att det skulle finnas problem med fler master än de i Ljungaverksområdet är eller inget som man känner igen.
Enligt Roija Rafii, pressansvarig på Telia, så har man problem med masterna i Fränsta och Ljungaverk, och där den sistnämnda även kan påverka de som bor närmare masten på Bergåsen.
De uppgraderingar som nämns ska ha genomförts den 11 september, och felanmälts dagen därpå.
– Teknikerna kommer att genomföra ett arbete för att åtgärda det, men det har dröjt lite grann för att man väntar på utrustning, och det kan vi bara beklaga, säger Roija Rafii.
Förhoppningen är att åtgärderna ska kunna påbörjas i början av nästa vecka, och att tekniken efter det ska fungera som den ska.
– Vi förstår att det här upplevs som problematiskt och vi beklagar att det tagit tid, säger Roija Rafii.
Är det bara samtal som påverkas eller är också datatrafiken påverkad?
– Det kan medföra vissa störningar där också, men det blir nog mer påtagligt när man pratar i mobilen än surfar, säger Roija Rafii.
Höjda röster om mobilproblem – Teliakunder rasar i sociala medier: "Ett bedrövligt och gammaldags monopolagerande"
st.nu
Höjda röster om mobilproblem – Teliakunder rasar i sociala medier: "Ett bedrövligt och gammaldags

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram