Sverigebilden

2020-08-01

Snacka om skademinimeringsförsök gällande självbildsrevisionen!

Nej den svenska befolkningens själsliga disposition är inte charmerande och så är det med den saken, det är en klart och tidlig filosofisk materialism som moralisk orientering, det är bara så och det är helt enkelt inte charmerande för någon med själslig utveckling större än hos en bönsyrsa.

Banalt, simpelt och patetiskt. Till detta kommer att föras landets geopolitiska roll sedan länge när ljuset från verkligheten faller på.

" Sverigebilden är lagad. Det har utrikesminister Ann Linde (S) slagit fast. Eller det hon egentligen säger i SVT:s Morgonstudion är att beskrivningarna av Sveriges coronastrategi i övriga världen har varit neutral, både positiv och negativ.

Glömd är således artikeln i The Guardian i mars där man jämförde den svenska coronastrategin med rysk roulette, Donald Trumps twittrande om att Sverige fått betala dyrt för beslutet att inte stänga ned eller att Business insider i flera artiklar artiklar lyft fram den svenska oförmågan att få igång testning på bred front.

Om man räknar antalet döda i covid-19 så går det förstås inte att säga annat än att en hel del har gått fel. Vad det beror på har det skrivits spaltkilometer om, men det vore naivt att inte tro att det skulle påverka människors syn på vårt tidigare hyllade – och aningen självgoda – blå-gula bygge i Europas utkant.

Men Ann Linde har rätt. Varumärket Sverige är någorlunda intakt. I vilket fall om man studerar Svenska Institutets gedigna rapporter som visar just att rapporteringen i huvudsak har varit neutral och faktabaserad, utom under ett par veckor i slutet av maj då det förekom fler artiklar med negativ tonalitet.

Att det sedan varit svårt för många att förstå att vi har självständiga expertmyndigheter och att strategins utformning grundas på ett vetenskapligt och inte ett politiskt perspektiv, är inte så konstigt. Att det är Anders Tegnell ”for president” när det handlar om svensk coronastrategi. Statsminister Löfven och hans regeringskamrater får helt enkelt ställa sig i ledet, liksom opinionen och oppositionen.

Men så är också Sverige världens mest annorlunda land, så det är klart att vi har en egen linje också när det gäller pandemibekämpning. Även om den svider. I vilket fall om jobbet är att marknadsföra Sverige internationellt. För det går inte att komma ifrån att vi drabbats värre av corona-pandemin än våra grannländer. Visst, Sverige är fortsatt ett land med hög livskvalitet och relativt sett jämställda möjligheter. ”Med stark attraktionskraft för talanger, investeringar och handel”, enligt SI. Men vi här hemma tvingades ändå avundsjukt titta på Finlands beredskapslager, fullproppade med den skyddsutrustning som hade varit guld värd inte minst i äldreomsorgen. Medan vi, Sverige, blev bananrepubliken till och med utan bananer. Det gjorde ont i själen.

Vi kan ännu inte blåsa faran över. Människor dör, företag går omkull och samhällen omdanas. I Spanien, Italien och Frankrike har ekonomin krympt med omkring en femtedel jämfört med i fjol. USA:s BNP rasade med 32,9 i beräknad årstakt under andra kvartalet. Sverige tappade åtta procent under april till och med juni, vilket är drygt två procent bättre än Tyskland.

Ymnigt blödande ekonomier på grund av att de slagit ner hårt på viruset och stängt ner sina samhällen. Men trots det verkar Sveriges rykte internationellt ha klarat sig förvånansvärt bra.

Den verkliga käftsmällen, som kommer att ta tid att rehabilitera, handlar om den spruckna självbilden. Att som svensk känna sig både dålig – och oönskad."

svd.se
KOMMENTAR. Moder Sveas rykte har solkats under coronapandemin,…
KOMMENTAR. Moder Sveas rykte har solkats under coronapandemin, men nu verkar Sverige vara på väg tillbaka. Eller?

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Engström.

Lämna ett svar

Carl på social media

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Engström.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram