Den amerikanska internetjätten Facebook har "länge kritiserats" för att inte betala skatt i speciellt hög utsträckning, och inte heller vara transparenta med de intäkter de har på de lokala marknader där de verkar. Som exempelvis i Sverige.
Men för lite mer än två år sedan lovade bolaget att det skulle bli ändring på det. Facebook skickade i december 2017 ut ett pressmeddelande med innebörden att reklamintäkter ska börja bokföras i det land där försäljningen verkligen sker och inte längre på Irland där Facebook har sitt internationella säte.
Och nu har det första svenska bokslutet där den nya ”redovisningsmodellen” använts kommit. Bokslutet gäller för 2019 och ska alltså i större utsträckning än tidigare spegla vad Facebook verkligen gör i Sverige.
Vad säger då siffrorna? Ja, Facebook Sverige redovisar en omsättning på närmare 1,7 miljarder kronor för år 2019 och gör en vinst på 58,5 miljoner kronor. Under samma period förra året var motsvarande siffror 758 miljoner kronor respektive 15,2 miljoner kronor.
Några större förändringar i skattebetalningar till den svenska staten verkar den nya redovisningsmodellen inte lett till. För verksamhetsåret 2018 betalade Facebook Sverige 6,8 miljoner kronor i skatt och under 2019 var siffran 14,2 miljoner kronor.
Formellt är Facebook Sverige ett helägt dotterbolag till Facebook Global Holdings i USA. I årsredovisningen skriver bolaget att den huvudsakliga verksamheten i Sverige innebär ”säljsupport och marknadstjänster till Facebookkoncernen samt reklamåterförsäljning till utsedda svenska kunder”.
I praktiken handlar det om att Facebook Sverige är ett säljkontor som betjänar de största annonskunderna i Sverige. Och försäljningen på 1,7 miljarder kronor under 2019 speglar just försäljningen till de större kunder som har direktkontakt med kontoret.
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.