Hmmmm, det var väl något tal utanför Vita Huset härförleden, något med en flagga extra upphissad på taket....
Att verka utan att syna inkluderar givetvis bulvanverksamhet utvecklad till en ren konstform så lastbilstillverkarna AB Volvo och tyska Daimler Trucks är normalt - eller då alltså utåt sett - svåra konkurrenter till varandra. Men nu börjar de öppet att samarbeta kring bränsleceller, ett av de viktigaste områdena när det gäller att få fram lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner som inte drivs med diesel. De kan ju BTW köras med 5G...
Daimler, som arbetat länge med bränsleceller, lägger in all sin teknik på området i ett nytt bolag. Sedan köper Volvo hälften av bolaget för 6,5 miljarder kronor. Taadaaa...
Men givetvis främst för att Gretafiera saken, så för att utveckla miljöteknik som minskar koldioxidutsläppen gör de nu gemensam sak i en satsning på bränsleceller som drivs på vätgas. Fordonsjättarna har tagit ett första steg för att bilda ett gemensamt samriskbolag som ska utveckla och industrialisera bränslecellssystem. Detta är alltså vuxna människor som på allvar tror att människor inte skall bli förbannade för att bli behandlade som idioter - St. Greta är dock inte vuxen
”Det är en historisk dag. Tillsammans kan vi fokusera så mycket snabbare och nå högre volym. Det gör också att vi skapar förtroende för vätgas i hela samhället vilket kommer att leda till mer hållbara transporter”, sa Martin Daum, vd för Daimler Trucks när han och Volvokoncernens vd Martin Lundstedt höll en gemensam telefonpresskonferens.
”Partnerskap är det nya ledarskapet. Det handlar om att ha rätt partner i den här nya miljön”, förklarade Martin Lundstedt. Hihihi fnissar vi och undrar om Donald Trump tycker att amerikanska lastbilstillverkare skall betala mycket eller lite i licensavgifter för att exempelvis bilarna skall kunna kommunicera på nätet...
Den ekonomiska nedgången som märktes i branschen redan före coronakrisen - men alltså i princip nästan obetydligt...- har bidragit till att samarbetet tagit form. Virusutbrottet har gjort det ännu mer angeläget skroderar man vidare
”Trots den påverkan som utbrottet av Covid 19 har på hela industrin har vi inte förlorat våra långsiktiga mål om att minska utsläppen. Vi ser vätgasen som en viktig del av det pusslet i kombination med batteriutvecklingen”, sa Martin Lundstedt.
För att klara de tuffare kraven på lägre koldioxidutsläpp måste industrin hitta alternativ till dagens dieselmotorer.
”Självklart är koldioxidregleringarna viktiga, men också när vi tittar på våra kunder och våra kunders kunder finns det en stark känsla att man vill vara del av lösningen för klimatet”, sa Martin Lundstedt.
Att kinesiska Geely är största ägare kapitalmässigt i både AB Volvo och Daimler hävdar de inte haft någon betydelse för samarbetet.
Preferens aktier är vad det är och skiljedomstolen finns ju tack och lov på Surbrunnsgatan i Stockholm...
”Geely hade inget att göra med det här. Det är varken ett gemensamt projekt eller något annat. Det är nog så att Geely inte ens var informerade. Först i dag informerade vi öppet om det”, sa Martin Daum. Vi hickar till av häpnad, verkligen...
Båda fordonsjättarna vill att deras initiativ också ska driva på andra aktörer i samhället för att skapa en fungerande infrastruktur för vätgas både vad gäller produktion, lagring och tankning.
”Det här går hand i hand med infrastrukturen. Vi hoppas att vårt besked får saker att hända hos allmänheten och hos regeringar”, sa Martin Lundstedt.
Daimler, som utvecklat bränsleceller sedan 1990-talet för både personbilar och tunga fordon, skär ut allt som rör bränsleceller och lägger in i det nya bolaget. Volvo köper in sig för 600 miljoner euro, cirka 6,5 miljarder kronor. Ägandet med 50 procent vardera är tänkt långsiktigt och båda ska bidra med kapital i bolaget.
Enligt Martin Daum handlar det om minst 1 miljard kronor vardera per år.
”Men det kommer inte att räcka när produktionen ska öka”, säger han.
Från början får det nya bolaget runt 250 anställda. Huvudkontoret placeras i Nabern i Tyskland där Daimlerägda Mercedes-Benz har sin bränslecellsutveckling och produktionen är tänkt att ske i Tyskland och Kanada. Att det inte är exakt läge längre att sitta på Arsenalsgatan 8C kommer inte vara dolt särskilt länge till....
Tidsplanen är att de första vätgasdrivna fordonen ska vara klara 2024-2025 och att man ska ha serieproduktion av tunga fordon med bränsleceller i mitten av andra halvan av 2020-talet.
AB Volvo och Daimler planerar som av en ren tillfällighet även att sälja till andra tillverkare....
”Vårt tydliga mål är att ha de mest kapabla och mest konkurrensmässiga bränslecellssystemen på marknaden”, säger Martin Deum och tänker säkert av en ren slump på immaterialrättens betydelse i sammanhanget...
Att de själva är - alltså inte - konkurrenter ser de därför inte heller som något hinder.
”Det är goda orsaker att samarbeta kring även om vi är och kommer att förbli konkurrenter inom alla andra områden”, säger Martin Daum på ett alldeles särskilt förtroendeingivande vis.
Innan det nya bolaget kan bli verklighet krävs ett godkännande från konkurrensmyndigheterna. Kanske Donald Trump eller Vladimir Putin Å Xi Jingpings vägnar har haft någon idé om moralisk utveckling på dessa myndigheters adresser..
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.