Stena Impero

2019-07-25

Så varför svarade inte Stenabåten på nödanrop?

IRGC sade ju att fartyget greps "för att inte respektera internationella sjöfartsregler." Militära källor sa till iranska medier att fartyget "stängde av dess transponder - tracker" och ignorerade flera varningar innan det infångades. Press TV rapporterade också att olja läckte från tankfartyget inne i Persiska viken.

Att påstå detta utan teknisk bevisning - vilket man alltså rimligtvis har - vore naturligtvis ett politiskt självmord i det här läget för Iran.

Man kan konstatera vad som går att belägga och utifrån det måste man vidare göra antaganden.

Med avseende på vad som redan är känt i sak, så kan det inte anses som annat än att detta är minst en medveten provokation från fartygets sida, mot Irans sjöstridskrafter och vidare kan man heller inte ännu utesluta att det rör sig om någonting mer sinistert i form av medföljande gods.

Givet att Iranska underrättelsetjänster inte är helt värdelösa med assistans av sina samarbetspartners, är i det senare alternativet ett möjligt förlopp att Iran kände till fartygets medföljande gods och organiserade incidenten för att skapa en anledning för en inspektion.

Försök med att stänga av transpondern i dagens kanske mest kritiska strategiska vattenvägsförträngning, är ett så banalt beteende att det givetvis närmast talar för en ren provokation och först i andra hand för att man i princip har handlat närmast i panik.

SÅ den första frågan blir visserligen högst retoriskt formulerad, men den måste ju ändå ställas - varför väljer nu Investor att provocera Iran genom detta beteende..ja svaret är givetvis att det är för att eskalera spänningarna med hjälp av England, före det att Boris Jonson blir premiärminister, vilket garanterar Brexit som ett faktum, något som Investor som bekant inte är så överväldigande förtjusta i och Stena är inte exakt okända inte bara i underrättelsetjänstsammanhang, för sina transporter av gods av mindre officiell karaktär.

Att Mike Pompeo uttrycker sig som han gör angående "Englands agerande" visar alltså var han egentligen står i allt detta - att han helt förkastar detta beteende!

"The responsibility ... falls to the United Kingdom to take care of their ships."

BTW:

Förra månaden uppmanade USA: s president Donald Trump Kina, Japan och andra länder att skydda sina egna intressen i sundet.

"Varför skyddar vi rederier för andra länder (många år) mot nollkompensation," twitrade han. "Alla dessa länder bör skydda sina egna fartyg på vad som alltid varit en farlig resa."

Frankrike, Italien och Danmark har därför sedan stött en brittisk plan på att starta ett europeiskt maritimt uppdrag i Hormuzsundet för att öka säkerheten för kommersiell navigering där.

London kom naturligtvis därför med idén vid ett diplomatiskt möte i Bryssel, före att Boris Jonson blev premiärminister - för opinionsbildningens skull och insisterade därvid på att EU, Nato eller USA inte planeras för att vara direkt involverade.

Ring a bell...

GFYCAT.COM

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram