Bronfman hade eget rederi men Investor skulle aldrig använda Stena Line för samma ändamål...
https://www.facebook.com/CarlJNorberg/posts/10217370442267847
Carl Norberg Man kan säga att det är den en verklig tur.... att det absolut inte kan vara på så vis..., för om man ser till tidsaxlarna så ser det ju närmast ut som att hela konstruktionen av Stena Line bygger på exakt att det är själva det bakomliggande syftet. Skandiahamnen med sitt "Svarta gäng" är ju smått legendariskt ur olika perspektiv och man får väl närmast vara helt svenskt sinnad för att inte inse att det svenska tullverket är en riktig institutionaliserad korruptionsverksamhet i goa gubbars anda.
Om man smugglade allt som var möjligt redan vid bildandet av Göteborg och detta sedan har övergått till att skydda de Ostindiska kompaniernas nytta på bekostnad för det svenska samhället, ja då är det faktiskt bara som det är idag.
Terminalbyggen och rederiets inflytande är ju liksom inte av varandra helt oberoende...inkommensurabla storheter sade fadern alltid...
Eftersom människor ser sin omgivning utifrån hur de ser på sig själva, så är det knappast märkligt att Stena är känt som ett smugglingsrederi bland allmänheten, men saken är den att detta handlar inte om spritflaskor, vilka befolkningen ser som närmast en triumf att "kunna" smuggla in och det är definitivt inte något allvarligt brott.
Det har till och med gjorts romantiserande filmer med folkkära skådespelare för att vidmakthålla befolkningens uppfattning om smuggling.....av sprit... där tullen alltid är en Kalle Anka organisation som snubblar på bryggan och trillar i vattnet till allmänna hånskratt.
Men skall man ljuga så skall man göra det storskaligt och att verka utan att synas är exakt vad detta handlar om, att gömma i öppen dager bakom detaljerna i befolkningens sinnen.
Är detta bara en serie omständigheter som har till kommit av en slump?
Nej naturligtvis är det inte så, allt är mycket noga planerat och genomfört i ett folkbildningssyfte, in i minsta detalj brukade ju en Herr Jöns-son som bekämpade Investor uttrycka saken i filmerna.
Med andra ord: Så Djävligt det bara går!
Att Iran tar Stenabåten i beslag kan väl närmast beskrivas som en överenskommelse mellan Donald Trump och Qasem Soleimani i den strategiska operativa geopolitiska planeringen.
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.