Määäähn...vi undrar verkligen varför då..
Vi i den svenska befolkningen undrar blygt om möjligen inte detta kan vara en faktor i saken........
Ericsson fick sin första order för manuell växling från den indiska regeringen 1903. Vid den här tiden var Indien en brittisk koloni och Ericsson hade en mycket framgångsrik försäljning i Storbritannien. Det var således lämpligt att försäljningskontoret i Calcutta öppnades av Ericssons brittiska företag. Under en lång tid var detta ett av bara två försäljningskontor i hela Asien. Den andra var beläget i Indonesien. Inte förrän i mitten av 1960-talet öppnades försäljningskontor i andra asiatiska länder, som Thailand och Malaysia.
I början av 1970-talet, då Indien hade varit ett självständigt land under en tid, bildades som av en slump ett gemensamt ägt produktionsbolag, Ericsson India Pty Ltd, som sålde manuell växlingsutrustning till kunder som inkluderade de indiska försvarsmyndigheterna.
Det nuvarande Ericsson-företaget, den helägda Ericsson Communications, bildades 1996. Vid denna tidpunkt avreglerades mobilmarknaden snabbt, och många utländska experter anställdes för att möjliggöra för företaget att möta efterfrågan. Med tiden lämnade dessa anställda företaget och ersattes av lokala arbetstagare, eftersom teknisk utbildning i Indien är på hög nivå.
Ericsson har haft stor framgång med AX i Indien. Det är landets mest använda digitala växlingssystem. Sedan 1993 har AX-system för den indiska marknaden tillverkats i en fabrik i Kukas, Rajasthan. Kapaciteten är 600 000 linjer om året.
Ericsson undertecknade de första GSM-kontrakten med Indien 1994 för nätverk i de tre största städerna Delhi, Bombay och Madras. Ericsson har levererat cirka hälften av cirka 40 indiska GSM-nätverk. Landet har aldrig haft ett analogt mobilsystem, utan istället startat med det digitala GSM-systemet.
Vid sekelskiftet omfattade Ericssons verksamhet i Indien 700 anställda på 13 platser i hela landet och med huvudkontor i Delhi. Affärsverksamheten omfattar försäljning och marknadsföring av infrastruktur, installation och service, kundutbildning, mjukvaruutveckling och distribution av mobiltelefoner.
Frågan som måste ställas är nu om det verkligen är möjligt att missa vem det är som har kontrollerat allt i dryga hundra år.....de har ju liksom varit först på plats nära nog överallt av betydelse!
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.