Varför har då det svenska folket lyckat så ojämförligt väl med sitt intellektuella poserande? Den frågan ställer vi oss återkommande.
Språket är en viktig bidragande orsak till denna process bara för att det är så helt integrerat i mycket av våra väsen. Vår tankeprocess styrs av språk och ord vi använder. Styr orden och språket och du styr tanken till en stor grad. Vi har haft Erik Wellander och språkvårdsnämnden under lejonparten av förra århundradet, inte utan syfte Det är därför politiker och i förlängningen det offentliga håller talare i ett sådant högt respektfullt läge. När man tänker på detta, anser de att den högsta kvaliteten på talare kan ”trollbinda” eller försätta sin publik i ” trans ”, intressant är också det ord som vi använder för att beskriva den funktion som används för att skapa den grundläggande byggstenen i språket, att ”stava ”ord. Likt att bygga en farled till sjöss. Än värre blir det på anglosaxiska där det uppenbarligen heter ”spell”.
Detta ämne ensamt skulle förtjäna en bok eller två för att beskriva processen. Lyckligtvis finns det många som redan publicerats, absolut är inte alla bra men några kan i alla fall ge en fingervisning om riktningen. Kom bara ihåg att många ord och fraser har dubbla eller tredubbla betydelser tillsammans med dolda symboliska referenser. Språk har alltid använts för att kontrollera befolkningen och just därför att idéer, som representeras av ord, är så kraftfulla. Det finns några mycket intressanta diskussioner som pågår där ute på Internet nu, när det gäller hur man tidigare tänkte och agerade mycket annorlunda genom hur talat och skrivet språk blev allmänt använt.
Det finns de som hävdar att språket var särskilt skapat och manipulerat för att inte bara kontrollera människor utan även att styra på avstånd.
Så därför kan det också vara bra att återigen påminna sig om följande, i Dagens Nyheter 1944-11-25 så skriver Wilhelm Scharp en artikel som kanske kan ge lite ljus åt någon, med minsta efterforskning om Wellanders levnadsgärning ur perspektivet av denna, så klarnar bilden bortom alla tvivel angående formateringen av det kognitiva landskapet i Sverige som en del av världen.
”Med förundran och beklämning ha många demokratiskt och nationellt tänkande svenskar följt denna skolas tillkomst och utveckling. Samtidigt som stor möda och kostnad nedlägges på att utreda förutsättningarna för en ny svensk skolordning, som skall bli grundvalen för våra barns uppfostran till effektiva och lojala samhällsmedborgare, i vårt fria svenska samhälle, ha samma personer som stått i spetsen för denna skolutredning – statsrådet Bagge -generaldirektör Holmberg och professor Erik Wellander – aktivt lånat sin medverkan till upprättandet av en av de mest effektiva och farliga centraler för öppen eller inlindad nazistpropaganda som tänkas kan.”
”Ha dessa herrar ens tagit del av den första satsen i denna för alla tyska skolor gemensamma och bindande programskriften?
Denna lyder ”Den tyska skolan är en del av den nationalsocialistiska uppfostringsordningen, den har till uppgift att i förening med andra folkuppfostringsmedel, men med de för den säregna uppfostringsmedlen, forma den nationalsocialistiska människan.”
Wellanders insatser för de vidare skolreformerna under förra århundradet kan följaktligen inte överskattas med avseende på den påverkansgrad som tillåtits - med ett givet syfte.
Så inte bara på tal om diskussioner om när kognitivt formaterande verksamhet likt FOI:s verksamhet och ”Mind Control” gjorde sin vändning från att vara defensivt förledande till att verka offensivt påverkande och styrande, så blir svaret i tiden stående på grunden till folkhemmet, att det alltid har bedrivits propagandakrig mot fienden - mot den egna befolkningen och dess förståelse eftersom systemet som sådant bygger på enskild nyttomaximering under förespegling av det omvända.
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.