På temat strategiska förträngningar:
Om Spanien faller sönder ekonomisk med avseende på Maastricht, vad innebär då detta?
Det Spanska inbördeskriget måste alltså komma efter Balfour deklarationen och före statens Israels bildande!
Tretton kilometer är alltså ingenting i dagens tunnelsammanhang.
Tunneln under Engelska kanalen är 50 km lång, med en undervattensdel på 39 km som i genomsnitt löper på 45 meters djup under havsbottnen. Kanaltunneln består av tre parallella tunnlar, två för trafiken och en mittre underhålls- och nödtunnel. Tunneln trafikeras dels av höghastighetståget Eurostar för persontransport, Eurotunnel Shuttle som hanterar fordonstransporter samt av internationella godståg.
Tänka sig:
Redan tidigt under 1800-talet diskuterades en tunnel under Engelska kanalen, men politisk och medial skepsis - vem ägde medierna - angående den nationella säkerheten gjorde att projektet avstannande. Mot mitten av 1800-talet såg allt fler tunneln som ett genomförbart projekt; man sneglade på de nya tekniker som bland annat använts vid genomborrandet av Alperna, Fréjustunneln och vid de första tunnelbanebyggena i London. På grund av bland annat tekniska och logistiska detaljer, krig och lågkonjunkturer kunde inte tunneln realiseras förrän i slutet av 1900-talet.
Vem kunde väl ha anat detta...
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.