Med Nikki Haley på väg in i Boeings styrelse, sammansättningen på passagerarlistan och vidare en avstängning av flygplansmodellen från olika länders flygplatser - så är det inte alldeles glasklart att denna fråga inte har varit i säck innan den kom i påse....
Så vi tar det där med lite mer oidentifierade 737:or igen:
"Vi tar det där med den Djupa Statens logistiska insatser för att tillgodose sina transportbehov igen, eftersom det faktiskt är lite komiskt och man kan ju undra om Donald Trump kanske möjligen kan ha varit medveten om fenomenets förekomst…eller kanske på förekommen anledning kan man möjligen tillägga.
Att då inte underrättelsekollektivet har koll på detta med vem som äger olika flygplan – som till exempel en 737:a – förefaller ju närmast komiskt i ljuset av det uppgivna kriget mot terrorismen…
År 2006 blev en amerikansk bank förvaltare för ett flygplan åt en libanesisk politiker som visade sig vara ”uppbackad av en välkänd terroristorganisation stämplad av USA: s regering”. ”Det var inte förrän banken fick reda på att de var anslutna till Hizbollah som förhållandet slutade,” berättade Lynch från WFAA.
Under 2010 påträffades ett flygplan som registrerades på en förvaltare vid Tripoli International Airport utan landningsbehörighet bara några timmar innan FN: s säkerhetsråd träffades för att godkänna en ”no-fly zone” över Libyen. Ägaren till ett utländskt oljebolag hade registrerat planet genom ett förtroende men sålde en stor andel av sitt företag till ett kinesiskt företag.
Under 2012 kunde en FAA-inspektör inte få reda på vem som flyger en Boeing 737 registrerad på uppdrag av en utländsk ägare. När FAA kontaktade den utländske ägaren fick tjänstemännen höra att flygplanet hade hyrts ut till ett Förenade Arabemiraten-baserat hyreskontor. Den utländska ägaren kunde inte ”ge inspektören” information om vem som skulle flyga planet."
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.