Om språkvården har haft en inverkan på orden i det svenska språket och om ord kan påverka tankar, så kan det ju vara värt att dra sig följande till minnes:
I Dagens Nyheter 1944-11-25 så skriver Wilhelm Scharp en artikel som kanske kan ge lite ljus åt någon.
”Med förundran och beklämning ha många demokratiskt och nationellt tänkande svenskar följt denna skolas tillkomst och utveckling. Samtidigt som stor möda och kostnad nedlägges på att utreda förutsättningarna för en ny svensk skolordning, som skall bli grundvalen för våra barns uppfostran till effektiva och lojala samhällsmedborgare, i vårt fria svenska samhälle, ha samma personer som stått i spetsen för denna skolutredning – statsrådet Bagge -generaldirektör Holmberg och professor Erik Wellander – aktivt lånat sin medverkan till upprättandet av en av de mest effektiva och farliga centraler för öppen eller inlindad nazistpropaganda som tänkas kan.”
”Ha dessa herrar ens tagit del av den första satsen i denna för alla tyska skolor gemensamma och bindande programskriften?
Denna lyder ”Den tyska skolan är en del av den nationalsocialistiska uppfostringsordningen, den har till uppgift att i förening med andra folkuppfostringsmedel, men med de för den säregna uppfostringsmedlen, forma den nationalsocialistiska människan."
Att statsrådet Bagge -generaldirektör Holmberg och professor Erik Wellander medverkat till otaliga skolreformer under 1900-talet, saknar knappast helt betydelse för den svenska befolkningens förmåga till fritt tänkande - alltså att inte ägna sig åt individuellt tänkande utöver vad normerna för systemet medger, skall nog inte heller ifrågasättas i någon stor utsträckning...
Skapandet av den nationalsocialistiska människan gick nog inte alls ut på att skapa en fördummad och därmed mer lydig befolkning...
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.