Då får vi väl vara glada för att Echelons Herde inte drivs av enskilt nyttomaximeringsintresse...
"När du besöker en webbplats eller app som använder våra tjänster får vi information även om du inte är inloggad eller inte ens har ett Facebook-konto," sa Baser i blogposten på måndag.
Så vad kan då möjligen syftet ha varit bakom skapandet, vems nytta var det som som skulle gynnas och varför - vår anm.
Han skyndade sig emellertid för att betona att det här är hur det moderna internet fungerar och att alla företag, inklusive Twitter, Pinterest och LinkedIn, fungerar på ett liknande sätt, medan Google har en populär analytikertjänst. Dessutom erbjuder Amazon, Google och Twitter alla pluginfunktioner och samlar därmed användarinformation, noterade han.
"Dessa företag - och många andra - erbjuder också reklamtjänster. Faktum är att de flesta webbplatser och appar skickar samma information till flera företag varje gång du besöker dem. "
Facebook samlar in IP-adresser för användare och icke-användare, samt information om webbläsaren och operativsystemet som de använder. Företaget spårar även de "identifierare som webbplatser använder för att känna till om du har besökt före", allmänt känd som cookies.
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.