När det gäller att skapa falska nyhetsberättelser och framföra falska berättelser, har de brittiska underrättelsetjänsterna få jämlikar. I själva verket har Secret Intelligence Service (MI-6) banat vägen för sina amerikanska "kusiner" och Storbritanniens Commonwealth-partners - från Kanada och Australien till Indien och Malaysia - i den mörka konsten att sprida falskheter som sanningar. Nyligen har världen bevittnat en sådan MI-6-vilseledning i nyhetsberättelser som påstod att Ryssland utförde en novichok nervgasattack mot en rysk emigrant som ser ut att kunna sätta amerikansk inrikespolitik i gungning genom sina kopplingar till Hillary Clinton och hans dotter i Salisbury, England. Den här propagandainsatsen följdes snabbt av ännu en - den senaste i en serie liknande tillverkningar - som påstod att den syriska regeringen attackerade civila i Douma, utanför Damaskus, med kemiska vapen.
Det borde inte överraska att amerikanska nyhetsnätverk till grunden bygger på brittiska korrespondenter som är stationerade i norra Syrien och Beirut som sina främsta källor. MI-6 har historiskt förlitat sig på icke-tjänstemän (NOC) -agenter som huvudsakligen är journalister, men också på humanitära hjälparbetare, kyrkan i England, präster, internationella bankirer och hotellchefer, för att utföra propagandaverkställande grupper. Dessa NOCs befinner sig i positioner där de kan utlämna den Djupa Statens avsedda regeringsinformation till intet ont anande faktiska journalister och diplomater.
Under årtionden har en känd del av det brittiska utrikesdepartementet - Informationsforskningsavdelningen (IRD) genomfört propagandakampanjer med hjälp av internationella medier som plattform för MI-6. Åratal innan Syriens Bashar al-Assad, Iraks Saddam Hussein, Libyens Muammar Qaddafi och Sudans Omar al-Bashir blev mål för västerländsk destabilisering och regimbyte. IRD och dess medarbetare vid British Broadcasting Corporation (BBC) och i pressrummen och på redaktionella kontor i Fleet Streets broschyrer, tabloids, trådtjänster och tidningar, körde särskilt "The Daily Telegraph", "The Times", "Financial Times," Reuters, "The Guardian" och "The Economist" mediala kampanjer mot ett antal ledare anses vara någonting dåligt.
Och ovanför Echelons Herde, lyser hans Global Eye
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.