BDI

2016-02-21

Den godstransport som är en bärande del av en ekonomi har alltså kastat ankar.

Det blir lätt så när realekonomin deflaterar och ger inflation i den finansiella ekonomin istället.

Det är då som tillståndet i ekonomin som helhet kallas för stagflation, och det är något de flesta upplever som mycket dåligt när de väl börjar märka konsekvenserna.

Och när det står som det står i de tidningar det står i, då är konsekvenserna inte så långt borta rent upplevelsemässigt för de flesta.
// G.C.

Shit! Tänka sig att vi skrivit om detta lååångt tidigare än både the Wall Street Journal och Dagens Industri.

Kan det vara så att vi nämnt detta, och att det beror på att vi har en deflationsbaserad stagnation i realekonomin på grund av de privatägda storbankernas räntebelastade krediter som cirkulerar i samhället och stryper allt av produktiv nytta.
//M.A.

‪#‎Folkresningen‬ ‪#‎Bankreform‬ ‪#‎DeFria‬
‪#‎Skuldmyntfoten‬

Radio Mosebacke: Det finns dom som hävdar att ekonomin går som tåget och det finns dom som Radio Mosebacke som hävdar att frakter är en tydlig indikator på aktiviteten i den verkliga organiska ekonomin. Mosebacke analys tanke är att om inget köps och säljs dvs handlas i den organiska ekonomin , behövs inte heller något transporteras... Andra har andra tankar, tex vår Finsnsminister och vår till förvillelese lika Åsa-Nisse, Riksbankchef Stefan Ingves som visar diagram på TV om hur bra allting går. Givetvis tunga namn att mopsa sig mot, minst när man bara är en liten katt. Fast vi tror att tvåvärd logik har någonting att göra med det hela. Att någonting är antingen eller. Varor flyttar inte på sig själva om det inte är flygande mattor. Alltså har transporter någonting med aktiviteten i ekonomin att göra. Förresten stödjer detta att LKAB ska dra ned på personen pga vikande efterfrågan och följaktligen fallande råvarupris. Om ingen köper järnmalm... Behövs ingen järnmalm, järn eller stål transporteras. Vi får väl se vem som har rätt! En liten katt vid namn Björn eller din vanliga ekonomi-schaman....
//F.L.

Nedgången för råvaror sätter sina spår för världens shippingbolag. Baltic Dry Index har noterats till nya rekordlåga nivåer under februari och nu står fartyg runt om i världen helt tomma, skriver Wall Street Journal.
di.se

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram