Naturligtvis, mediala samtal av status quo, säger att allt är bara fantastiskt, optimister hävdar att detta har ingenting att göra med efterfrågan, utan är enbart på grund av överutbud av fartyg ...som med oljan alltså, naturligtvis lustigt nog där det också är överutbudet och inte alls fallande efterfråga som är problemet med oljepriset.
Visst bland regnbågar och skuttande enhörningar är det nog på så vis, men i den lite mindre skira verkligheten, alltså den som inte finns endast tack vare helt manipulerad och frånkopplad statistik från verklighetens signaler från "marknader" som orsakade att företagen massivt felinvesterade i att bygga fartyg för en renässans av den globala handeln ... som aldrig hände ...
Så medan The Baltic Dry Index nu får alla rubriker - efter att ha kollapsat till alla tiders rekordlåga nivåer denna vecka - är det ändå specifikt nedan som verkligen är skrämmande. I en tid av typisk säsongsstyrka för godstrafik och därmed världshandeln runt om i världen, Rapporterar Reuters att avistakursen för transport av containrar från Asien till Nordeuropa har kraschat med fantastiska 70% under de senaste 3 veckorna enbart. Detta är en nästan utan motstycke som avvikelse från säsongsvarioationerna, vilket bara förekommit på denna skala en gång innan ... 2008! "Det ser lite skrämmande för marknaden och det ser inte direkt ut som det kommer att bli något liv på marknaden inom en snar framtid.
Ja i alla fall inte ur något mer positivt perpektiv för systemkramare
Baltic Dry på rekordlåga nivåer ...
...och förresten kanske det finns fler tecken på den fallande globala efterfråga som skapas av den ackumulerade räntekostnadstillväxten?
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.