Hittade en intressant visserligen anonym kommentar på en blogg, som jag inte sympatiserar helt med i alla delar på slutet, men som ändå väckte en del nya perspektiv som tankar:
Orwells roman Nittonhundraåttiofyra beskriver judar som offer för regeringen och gör en Judisk hjälten av den som motsatte sig regeringen. Den presenterar därför en mycket felaktig bild av vad vi ser idag. Maurice Bardèche s Nürnberg eller det förlovade landet presenterar en mycket mer korrekt bild:
År 1949, ett år efter offentliggörandet av Nürnberg eller det förlovade landet, blev en annan profetisk bok publicerad, George Orwells roman Nitton Eighty-Four. I det Orwell beskriver en skrämmande framtid där det finns en enda enpartidiktatur, levnadsförhållanden är dystra, maten är dålig, människors tankar öppet kontrollerade av Big Brother, deras ord och handlingar övervakas genom "telescreens" som de inte kan stänga av, de får inget val över vad de ser på dessa skärmar, finns det bara en kanal på "telescreens" och en film (alltid en krigsfilm) på biograferna i en sådan film flyktingar som försöker fly skjuts till glädje för publiken, några av dessa flyktingar är judiska, "fienden av folket" är en Judisk, Emmanuel Goldstein, som är dömd för att han "förespråkar yttrandefrihet, pressfrihet, mötesfrihet, tankefrihet," folk får öppet lära sig att hata honom och hans anhängare under "Two Minutes hatar" och "Hate Week," sex motverkas genom en "Junior Anti-Sex League," Inre partiet kallas "Inner Party" thoughtcrime kallas "thoughtcrime, "Tanke Polisen kallas" Tankepolisen, "media sprider uppenbara, självmotsägande lögner såsom:" Krig är fred "," Frihet är slaveri "," okunnighet är styrka, "folk får höra att demokrati är" omöjligt "( trots att partiet sägs vara dess "väktare"), är kapitalismen att ses som en grymhet som har "försvunnit".
Världen som beskrivs i 1984 liknar lite av den i västerlandet idag. Vi lever i "flerpartidemokratier". Våra mainstream media berättar inte bara att demokrati är möjlig och en mycket bra sak, men att dess triumf över allt är nästan oundvikligt, en oundviklighet som vi bör göra allt för att uppmuntra. Levnadsvillkoren är i allmänhet bra, maten är riklig. Kapitalismen är levande och väl och marknadsförs som ett ekonomiskat universalmedel. Våra politiker förespråkar samma saker som Emmanuel Goldstein gjorde. Våra medier propagera uppenbara lögner såsom "Mångfald är vår styrka", men de undvker åtminstone flagranta självmotsägelser (vissa typer av mångfald kan visserligen vara en källa till styrka, men absolut inte den radikala etnisk mångfald som våra medier främjar). Flyktingar flyr inte våra samhällen, utan riskerar sina liv och försöker komma in dem. Vi får inte lära sig att hata, men att tolerera. Sex är i allmänhet inte avskräckande, även bland de unga. Med våra flerkanaliga tv och internet är vi fria att se, höra, läsa och diskutera nästan vad som helst, om inte överallt. Frihet härskar. Ännu några som frihet verkar, om inte en illusion, värdelös. Det är meningslöst eftersom människors tankar och handlingar övervakas och kontrolleras inte av någonting utanför sig själv utan av sina egna skeva samveten, samveten medvetet förvridna av våra traditionella medierna, samveten i hög grad liknar Bardèche s "universella samvetet."
Orwells och Bardèche böcker har haft helt olika karriärer i västerlandet. Orwells,tidigare förbjuden i Sovjetunionen, har lästa och prisats; Bardèche s är fortfarande förbjuden i Frankrike och är i allmänhet okänd på annat håll. 1984 har bidragit till att varna oss mot farorna med kommunismen, och som förtjänar uppmärksamhet. Men man kan inte låta bli att undra om det allmänna bifallet i dag inte är också ett index för att den är irrelevant. Vi har undgått den fruktansvärda framtid föreställa sig av Orwell i 1984. Vi har inte undgått den fruktansvärda framtid föreställa sig av Bardèche 1948.
Bardèche bok är en klassiker. Det är av intresse idag främst på grund av vad den säger om framtiden. Under de tre första kvartalen av boken diskussionen om försöket är sammanflätad med dystra varningar och olycksbådande förmaningar till läsaren: "Man föreslår en framtid för oss, gör en så genom att fördöma det förflutna. Det är i denna framtid också att vi vill se klart. Det är dessa principer som vi vill titta på direkt. För vi redan förutse att dessa nya etik hänvisar till en främmande universum, ett universum med något sjukt om sig, ett elastiskt universum där våra ögon inte längre kan känna igen saker. "
Bardèche har undersökt utskrifter av Nürnbergrättegången och nu, som en forntida profet efter att ha granskat inälvorna av ett offer, han har dåliga nyheter att leverera och vet att andra inte vill höra honom. I själva verket, väldigt få har varit villiga att höra honom. Den sista fjärdedelen av boken ägnas helt åt en redogörelse för vad framtiden kommer att medföra. Att någon i 1948 kunde förutse så noggrant vår moderna värld är för mig häpnadsväckande. Bardèche erkänner att domstols travestin i Nürnberg var inte bara en hämnd genom segrarna mot de besegrade och att det på rättegången inte fanns bara de särskilda tyska åtalade, eller den tyska nationen, eller till och med nationalsocialismen, utan snarare nationalismen själv, den skulle för alltid förbehållas en given gruppering: tanken att ett folk äger den mark som de länge har bott i och har rätt att leva i det som de vill och att hindra andra från att leva i det om de så önskar måste bort. Det är nationalismen kopplad till markytan i någon form som fördömdes i Nürnberg.
Men fantastiska allvetande Bardèche förutsåg i sitt fördömande det kommande av ett internationellt system som är först och främst ekonomiskt, inte politiskt eller statligt. Dess syfte är att skydda en internationell ekonomisk elit, inte vanliga människor, eller folk eller nationer. Det erbjuder de senare massor av rättigheter men inga garantier för att dessa rättigheter ska respekteras. Dess lagar är oklara och i stort sett omöjliga att upprätthålla, men systemet försöker inte att genomdriva dem i stort sett, utan endast selektivt. För utvalda offer är straff allvarliga. Offren väljs inte så mycket av eftersom de har brutit lagar utan eftersom de har kränkt den "universella samvetet," samvete skapas och främjas i oss av media (Bardèche s "radio"). Bardèche förutsåg klart det system som vi idag kallar "globalism", även om han ingenstans använder den termen. Han förutsåg också åtminstone underförstått många andra aspekter av vår värld: tredje världen invandringen, den irrationella förhärligande av demokrati, förlust av suveränitet, humanitära krig och störningar, hatbrott, positiv särbehandling, ras rasblandning och ersättning, etc .: "Längst ner av helgedomen finns sitter en negergud. Du har alla rättigheter, förutom att tala illa om guden. "" Och från ena änden av världen till den andra, perfekt liknande städer. . . det kommer att leva under liknande lagar en oäkting befolkning, en ras av odefinierbara och dystra slavar, utan geni, utan instinkt, utan röst. . . Men detta kommer att vara det förlovade landet. "
http://www.lulu.com/shop/search.ep… =
http://www.theoccidentalobserver.net/…/maurice-bardeches-v…/
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.