Den kulturella sjukdom som ställer granne mot granne, människa mot människa är mycket verklig, och den är på uppgång. Lösningen är enkel, men dess genomförande är komplext. Genom att erkänna det socialkulturella övervåld som förorenar samhället och hitta sätt att inskränka det genom att anta icke-undertryckande metoder för läkning och genom att förstå skillnaderna mellan rimlig vetenskap och orimlig scientism, som syftar till enskild vinstmaximering under förespegling av altruism, kan vi vidta konkreta åtgärder för att bota sjuka svenska psyket.
Samhället måste få medvetet medvetande om de verkliga skillnaderna mellan äkta vetenskap som är medveten om sina begränsningar och har respekt för legitima moraliska gränser, och det nu elakartade gissel som vi kan kalla för scientism, vilket är en ideologisk form av vetenskap med Anglozionistiskt imperialistiska mönster med anspråk på ensamt ägande av sanningen. Scientism går ut på dess sätt att misskreditera nya idéer för utveckling som inte överensstämmer med dess smala världsbild. Det kännetecknande för scientismen är att den har ingen tolerans för öppen debatt och, liksom alla fundamentalistisk religioner, eller alla religioner, tror den alltid vad som är i rätt, enbart på grund av det faktum att den påstår sig vara vetenskap. Detta är naturligtvis är löjligt.
På den ljusa sidan, det finns en urskiljbar och begriplig förklaring till denna oroande situation. Om vi kan förstå de bakomliggande orsakerna, finns möjligheten att de kan åtgärdas. Trots den visserligen pessimistisk tonen i min skrivning, anser jag att det inte är för sent att vända trenden, men det kommer att kräva en revolution i tänkandet hos människan som individ. Det kommer att innebära en som vänder sig bort från repression som ett sätt att leva, mot mer sunda metoder för konfliktlösning, alltså inte eliminering - konkurrens. Det kommer att innebära själv-utbildning när det gäller typen av symptom på förtryck och dess konsekvenser, och assimilering av mer holistiska metoder för psykologisk hälsa som faktiskt kan leda till långsiktig läkning.
Innebörden av detta är förändrade grundläggande värderingar, moraliskt omdöme och sunt förnuft baserat på erfarenheter från människan själv - visdom. Idag kan vi bara lägga till oss i facket för det obevekliga våld och systematiskt medicinska förtryck som vi utsätter oss själva för, och resultatet är en förlorad själ som är det svenska psyket. När vi anställer vetenskapligt tunnelseende utan känslomässig mognad och moralisk visdom som kommer från ett balanserat perspektiv, får det krängande fartyget en verkligt svår uppgift. Sverige är ett föregångsland ur det sämsta av mänskliga perspektiv i detta.
Även om vetenskap, när på ett korrekt sätt, är den ingen verksamhet som väger in på frågor om känslor och deras grunder för värderingar, gör den så i alla fall. kommer denna typ av extremist vetenskaplighet mer korrekt kallas scientism och har hade nettoeffekten att den urholkar vårt moraliska omdöme, vår emotionella intuition och vårt förtroende för mänsklig visdom som har ackumulerats sedan tidernas begynnelse genom lidande.
Vetenskap, som påstår sig vara värdeneutral, förutsätts att berätta för oss vad våra värderingar ska vara. Att vi är fullkomliga. Dessutom syftar vetenskapen medvetet till att utesluta ett subjektivt sätt på grund av att det inte är trovärdigt, i huvudsak gör påståendet att bara de fakta som är definierade av vetenskapen är att lita på. Med andra ord, så lär scientism oss att inte lita på vår erfarenhet - vår visdom.
Men kulturkrig mellan vetenskap och religion skär åt båda hållen; det är en konsekvens av extremist - övertygelser, inte bara på den del som är religionen, utan på båda sidor av ekvationen. Eftersom vi lever i en vetenskaplig tidsålder, gäller det att få stopp, att ifrågasätta riktigheten av vetenskapliga föreställningar. I äldre tider var det religiösa myndighet som censurerade nya vetenskapliga idéer. Numera är vad vi bevittnar det omvända. Vår kultur är så starkt påverkad av det vetenskapliga tänkandet att vi sällan stannar upp och tänker att våra vetenskapliga perspektiv kan fungera som en form av partiskhet som hindrar oss från att uppnå en opartisk synvinkel. Vi kan bli styrda.
Denna destruktiva blandning av socialkulturellt våld och medicinsk förtryck förvärras alltså av en tredje avgörande faktor, vilket i sig gör det svårt att föreställa sig hur vi någonsin kan befria oss från vår nedåtgående spiral i psykologiskt kaos. Denna faktor är således den moderna vetenskapen själv, eller åtminstone delar av det som passerar för vetenskapen, så lämpligt på tal om dagens ekonomipris. Samtida vetenskap, visar det sig, är föremål för samma kulturella snedvridningar som alla andra frågor.
För de som finner sig indragna i kulturkrigen, är vetenskap antingen okej eller helt fel. Vi har nått en punkt där du är antingen en vetenskapstroende eller en vetenskapsförnekare, med inget utrymme för nyanser däremellan.Vår kollektiva psykiska split ger oss anledning att konceptualisera de flesta frågor som ett val mellan motpoler. De som ifrågasätter det kloka eller säkerheten i vacciner, till exempel, måste därför vara anti-vetenskap. Även om en sådan uppfattning är uppenbart absurt, används det, icke desto mindre av många för att misskreditera dem som inte håller med om deras åsikter, som om det inte längre är tillåtet att ifrågasätta påståenden om vetenskap. I Sverige har vi till och med VoF - Vetenskap och Folkbildning. Förutom alla andra galna institutioner i samhället.
Den reaktionära tänkandet i Sverige är en åsyftad biprodukt av ett sjukt psyke som ser allt i svart och vitt, som ser opposition där det kan finnas samarbete, polaritet där det kan finnas komplementaritet. Även om alla de inbillade demonerna, terroristhot och skrämmande muterade bakterier kunde dämpas en gång för alla, skulle problemet inte upphöra, eftersom sjukdomen kvarstår inom oss själva. Vi är ett hysteri-benäget land, ovilliga att ta ansvar för oss själva och våra egna tankar, och mer än villiga att förlita oss på kort sikt, ytliga lösningar. Problemet är att undertryckning skapar bara en illusion av läkning. Faktiskt leder det till förstoringen av de underliggande orsakerna till sjukdomen.
Så vi underkastar oss ödmjukt skärpta säkerhetsåtgärder, röntgengenomlysning av våra kroppar och kontroll av våra skor på flygplatser, tolererar övervakning av våra digitala fotspår och vi höjer våra röster för konkurs i nationen i namnet av humanitära insatser - för banksystemets fromma. Den rädslan är så stor att vi tillåter att våra barn injiceras med en ständigt växande lista av otillräckligt prövade vacciner, medan vi ignorerar växande bevisning som pekar på de exponentiellt ökande halterna av både akuta och kroniska sjukdomar som dessa vacciner är ansvariga för att skapa. Man kan bara hoppas att vi kommer att inse att de verkliga riskerna uppväger den psykologiska förmånen av ett ytligt och impotent sken av säkerhet och trygghet.
På den politiska fronten tar fienden sig form av terrorister, de fattiga, minoriteter, icke-heterosexuella, icke-kristna, och illegala "invandrare."
På den medicinska fronten, manifesteras det som en rädsla för smitta. Ebola, svininfluensa, fågelinfluensa, hjärnhinneinflammation, mjältbrand, galna ko-sjukan, SARS, E. Coli, ja listan är oändlig. Mässling, en gång en relativt vanlig immunologisk milstolpe har plötsligt blivit ett gissel de jour. Vi skälver av skräck i våra skor vid tanken på dessa oönskade, yttre inkräktare som hotar våra mysiga livsstil.
En rädd befolkningen är notoriskt känsliga för förslaget, och det finns ingen brist på tvivelaktig påverkan villig att utnyttja detta faktum. Den årliga influensaskrämseln är ett perfekt exempel på exploatering av media från Läkemedelsindustrin som har skapat en Faustianskt fynd med företags bioteknik, som i sin tur är mer än villiga att använda befolkningen som vetenskapliga marsvin.
Vi måste sluta vara rädda för att ifrågasätta oss själva och för att utvecklas som människor.
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.