Den nedersta raden för ett utvidgat EFSF - a.k.a ett grekiskt utträde - (vilket är vad dess blankocheckexpansion idag gör tillgängligt) för att vara effektiv, måste den också omfatta Italien och Belgien. Som sagt: "dess "Draghibazooka" eldkraft skulle behöva öka till € 1.45 biljoner som backas upp av totalt € 1.7 biljoner i garantier."
Och här är där hela premissen går sönder, om inte ur en ekonomisk synvinkel, så helt säkert ur ett politiskt perspektiv: Som garantier för periferin finns däribland Italien som är värdelösa. Skulle garantier falla ut så måste Tyskland ge någonting som stiger till € 790 mdkr eller 32% . av BNP " Just det: genom att inte tjäna pengar på europeisk skuld på sina böcker - agera Badbank, har ECB effektivt lämnat Tyskland som den som håller nästas hela ansvarspåsen till hela den europeiska räddningsaktion via en blankocheck SPV.
Var detta lämnar Sverige som ett litet "export beroendeland - därmed som Tyskland kvar med ansvar gentemot ESM - behöver väl inte förtydligas, de som skall få måste ju få någonstans ifrån när alla pengar är någons skuld, så man kan ju säga att det tillskansade välståndet genom exporten rinner tillbaka genom det banksystemet som profiterat på systemet på bekostnad av det allmänna.
Hur som helst, kostnaden om saker går fel - och det gör de: en tredjedel av den ekonomiska produktionen för landet, och det värsta tänkbara scenariot: a. Depression vars like Tyskland inte har sett sedan 1920-30 talet.. Åååh, och om Frankrike blir nedgraderade, Tysklands pro rata-andel av att finansiera EFSF hoppar upp till en trevlig 1385 000 000 000 €, eller blyga 56% av den tyska BNP!
Tänk på ESM, den där konstiga bokstavskombinationen som det var så viktigt att skriva på, alltså så att Löfven måste ersätta Juholt, det är Greklands största fordringsägare. Under sitt tidigare namn, den europeiska finansiella stabiliseringsfaciliteten, lånade den Grekland € 145.000.000.000.
Om Grekland ställer in betalningarna, kommer ESM, ett luxemburgskt bolag som ägs av de 19 europeiska monetära unionens regeringar, och naturligtvis uppenbarligen även Sverige som så påpassligt skrev på sitt deltagande, att behöva deklarera lån till Grekland som oreglerade inom 120 dagar.
Redovisningsregler och tillsynsmyndigheter kräver att finansiella institutioner skriver av oreglerade fordringar i sin helhet, laddar på förluster mot reserver vilket slår mot eget kapital.
Här är där skon klämmer: ESM har inga kreditförluster som beredskapsreserver . Dess enda tillgångar-andra än lån till Grekland-är lån till Irland och Portugal, vilket naturligtvis bara är finfint - eller på franska - finit? Dess skulder är trippel A-klassade obligationer som säljs till allmänheten. Hur får man en trippel-A rating på en obligation som stöds helt av lån till skräp-rankade nationella låntagare? Tjaaaee, regeringarna garanterar obligationerna, och eftersom de är ofinansierade skulder utanför balansräkningen, är de inte inräknade i deras skuldbördor-såvida inte låntagare gör konkurs. Men som sagt, det har man ju bestämt inte kan hända....
Om Grekland trots att man har bestämt att det är helt helt omöjligt, verkligen, hamnar mellan hammaren och någonting hårt, så kommer regeringarna att vara på kroken för € 145.000.000.000 i garantier för dessa lån till ESM . Vi förväntar oss givetvis att kreditvärderingsinstituten insisterar på att dessa ofinansierade garantier finansieras. När allt kommer omkring, ofinansierade garantier är annars värdelösa garantier och annars blir ju hela systemets trovärdighet noll i ett pennstreck och inte ens en inbiten Anglozionist kan se det perspektivet som särskilt tilltalande.
Om Sveriges illusionsmässiga ordning på finanserna räcker till för att stabilisera upp allt detta?
Tjaaaaaeeee,.....kanske är detta med ordning ett perspektiv som beror på varifrån betraktelsen utgår?
Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.