Grexit 20150401

2015-04-03

”Så för att göra det fullkomligt klart att det är första april så kommer då den senaste akten i det grekiska Rraghikomiska dramat - Grexit 2.015

De exakta villkoren för de obligationer som innehas av ECB (köpta enligt dess värdepappersprogram) är mindre tydliga eftersom swappen gjordes på ett mycket mer hemlighetsfullt sätt för att säkerställa att obligationerna inte fångas upp av omstruktureringen - skuldavskrivningen 2012. ECB har utfärdat nya obligationer under exakt samma villkor och löptider. Rapporter tyder på att obligationerna förblev utfärdade enligt grekisk lag - inte Engelsk med högre prioritet. Det är inte klart om de innehåller korsklausuler för konkurs alls, och om de gör det, om de skulle kunna tillämpas på obligationer utgivna under engelsk lag och / eller lån. 

ECB begränsar eller skär av ELA - Det är då osäkert om standardklausuler om några lån eller obligationer skulle utlösas eller ha juridiskt värde. Även om de inte gör det, kan ECB ompröva sitt tillhandahållande av nödkrediter (ELA) till grekiska banker och skulle sannolikt vägra att höja gränsen ytterligare. Som nämnts tidigare , det här är sannolikt på grund av den enorma tilliten på grekiska banker om läget - vilka helt klart skulle kämpa för kontanter. Med tanke på att mycket offentligt agerande för att inte betala IMF kan ytterligare öka osäkerhet och inlåningsutflöden - a.k.a bankruns, så kan effekterna av att begränsa ELA förvärras och orsaka en allvarlig finansieringskris för grekiska banker och indirekt ekonomin och staten. 

Sammantaget kan på kort sikt effekterna av att inte betala IMF inte omedelbart bli ödesdigra i ekonomiska och finansiella termer, men naturligtvis skulle det innebära allvarliga renomméskador - i ett system som man alltså inte längre vill vara kvar i kan det ju tilläggas för sakens skull - och ytterligare bredda den redan mammutvida klyftan mellan Grekland och dess borgenärer. Det kan ta upp till en månad innan korsklausuler för konkurs kan utlösas och även då vilar det på beslut på mycket politiska institutioner som EFSF. Sådana beslut skulle sannolikt lyckats uppnå de minst kontroversiella avsluten, men lika snabbt kan man helt tappa kontrollen. Mindre säkert är svaret från ECB, som skulle återigen vara den nyckelspelare. 

I slutändan skulle det ändå inte vara lämpligt för EU att den grekiska regeringen kommer att testa detta tillvägagångssätt. EU förväntar sig fortfarande en lösning hittas, och till stor del på eurons villkor.

DET, kommer inte att hända.”

Så för att göra det fullkomligt klart att det är första april så kommer då den senaste akten i det grekiska Rraghikomiska dramat - Grexit 2.015

De exakta villkoren för de obligationer som innehas av ECB (köpta enligt dess värdepappersprogram) är mindre tydliga eftersom swappen gjordes på ett mycket mer hemlighetsfullt sätt för att säkerställa att obligationerna inte fångas upp av omstruktureringen - skuldavskrivningen 2012. ECB har utfärdat nya obligationer under exakt samma villkor och löptider. Rapporter tyder på att obligationerna förblev utfärdade enligt grekisk lag - inte Engelsk med högre prioritet. Det är inte klart om de innehåller korsklausuler för konkurs alls, och om de gör det, om de skulle kunna tillämpas på obligationer utgivna under engelsk lag och / eller lån.

ECB begränsar eller skär av ELA - Det är då osäkert om standardklausuler om några lån eller obligationer skulle utlösas eller ha juridiskt värde. Även om de inte gör det, kan ECB ompröva sitt tillhandahållande av nödkrediter (ELA) till grekiska banker och skulle sannolikt vägra att höja gränsen ytterligare. Som nämnts tidigare , det här är sannolikt på grund av den enorma tilliten på grekiska banker om läget - vilka helt klart skulle kämpa för kontanter. Med tanke på att mycket offentligt agerande för att inte betala IMF kan ytterligare öka osäkerhet och inlåningsutflöden - a.k.a bankruns, så kan effekterna av att begränsa ELA förvärras och orsaka en allvarlig finansieringskris för grekiska banker och indirekt ekonomin och staten.

Sammantaget kan på kort sikt effekterna av att inte betala IMF inte omedelbart bli ödesdigra i ekonomiska och finansiella termer, men naturligtvis skulle det innebära allvarliga renomméskador - i ett system som man alltså inte längre vill vara kvar i kan det ju tilläggas för sakens skull - och ytterligare bredda den redan mammutvida klyftan mellan Grekland och dess borgenärer. Det kan ta upp till en månad innan korsklausuler för konkurs kan utlösas och även då vilar det på beslut på mycket politiska institutioner som EFSF. Sådana beslut skulle sannolikt lyckats uppnå de minst kontroversiella avsluten, men lika snabbt kan man helt tappa kontrollen. Mindre säkert är svaret från ECB, som skulle återigen vara den nyckelspelare.

I slutändan skulle det ändå inte vara lämpligt för EU att den grekiska regeringen kommer att testa detta tillvägagångssätt. EU förväntar sig fortfarande en lösning hittas, och till stor del på eurons villkor.

DET, kommer inte att hända.

”Så för att göra det fullkomligt klart att det är första april så kommer då den senaste akten i det grekiska Rraghikomiska dramat - Grexit 2.015

De exakta villkoren för de obligationer som innehas av ECB (köpta enligt dess värdepappersprogram) är mindre tydliga eftersom swappen gjordes på ett mycket mer hemlighetsfullt sätt för att säkerställa att obligationerna inte fångas upp av omstruktureringen - skuldavskrivningen 2012. ECB har utfärdat nya obligationer under exakt samma villkor och löptider. Rapporter tyder på att obligationerna förblev utfärdade enligt grekisk lag - inte Engelsk med högre prioritet. Det är inte klart om de innehåller korsklausuler för konkurs alls, och om de gör det, om de skulle kunna tillämpas på obligationer utgivna under engelsk lag och / eller lån. 

ECB begränsar eller skär av ELA - Det är då osäkert om standardklausuler om några lån eller obligationer skulle utlösas eller ha juridiskt värde. Även om de inte gör det, kan ECB ompröva sitt tillhandahållande av nödkrediter (ELA) till grekiska banker och skulle sannolikt vägra att höja gränsen ytterligare. Som nämnts tidigare , det här är sannolikt på grund av den enorma tilliten på grekiska banker om läget - vilka helt klart skulle kämpa för kontanter. Med tanke på att mycket offentligt agerande för att inte betala IMF kan ytterligare öka osäkerhet och inlåningsutflöden - a.k.a bankruns, så kan effekterna av att begränsa ELA förvärras och orsaka en allvarlig finansieringskris för grekiska banker och indirekt ekonomin och staten. 

Sammantaget kan på kort sikt effekterna av att inte betala IMF inte omedelbart bli ödesdigra i ekonomiska och finansiella termer, men naturligtvis skulle det innebära allvarliga renomméskador - i ett system som man alltså inte längre vill vara kvar i kan det ju tilläggas för sakens skull - och ytterligare bredda den redan mammutvida klyftan mellan Grekland och dess borgenärer. Det kan ta upp till en månad innan korsklausuler för konkurs kan utlösas och även då vilar det på beslut på mycket politiska institutioner som EFSF. Sådana beslut skulle sannolikt lyckats uppnå de minst kontroversiella avsluten, men lika snabbt kan man helt tappa kontrollen. Mindre säkert är svaret från ECB, som skulle återigen vara den nyckelspelare. 

I slutändan skulle det ändå inte vara lämpligt för EU att den grekiska regeringen kommer att testa detta tillvägagångssätt. EU förväntar sig fortfarande en lösning hittas, och till stor del på eurons villkor.

DET, kommer inte att hända.”

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Engström.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram