Varvet Om Förlisningen Av Bayesian

2024-08-31
Ja vi har inte hört det sista av detta...
Sumpig historia det där...

https://www.svd.se/a/Vzx27p/varvet-kaptenen-gjorde-ett-gravt-tjanstefel
"Lyxyachten Bayesian kapsejsade utanför Siciliens kust i augusti sedan besättningen glömt att stänga en dörr till en ramp för jetskis. Det hävdar ägaren till det varv som byggde fartyget.
En italiensk åklagare utreder nu om en serie av mänskliga misstag kan ha orsakat att lyxyachten Bayesian kapsejsade utanför Siciliens kust i augusti.
Mycket är fortfarande oklart kring förlisningen men Giovanni Constantino, vd för bolaget som äger varvet Perini Navi som byggde Bayesian, har sin bild klar av förloppet.
– Om båten hanterats korrekt skulle den klarat av vädret utan några som helst bekymmer, säger Giovanni Costantino till The Guardian. Hans bolag blev ägare till varvet långt efter det att fartyget byggdes. Men han förklarar att han ändå har intresse av att klarlägga orsaken för de anhörigas skull men också för att skydda varumärket.
Vid förlisningen av den 56 meter långa lyxjakten omkom den brittiske teknikmagnaten Mike Lynch, hans 18-åriga dotter och fem andra passagerare.
”Kaptenen borde ha låst allt”
En sällsynt och extremt kraftfull havstromb överrumplade såväl besättning som passagerare ombord på lyxseglaren som låg för ankar utanför Siciliens kust.
Väderfenomenet förekommer vanligen på tropiska breddgrader men är inte okänt för seglare. Giovanni Constantino hävdar att hårda vindar omöjligt skulle ha kunnat sänka båten om det inte gått hål i skrovet.
Eftersom det helt saknas indikationer på att lyxbåten skulle ha kolliderat eller gått på grund menar han att fartygets förlisning orsakades av en serie misstag gjorda av besättningen.
Dykningarna som gjorts på vraket visade att flertalet av de omkomna passagerarna befann sig i sina hytter. Något som enligt Giovanni Constantino är ett gravt tjänstefel av kaptenen.
– Han borde ha låst allt, samlat alla passagerare på en säker förbestämd plats. Detta är praxis. Ingen borde ha varit i sin hytt. Rätt procedur är att starta motorn, lätta ankar, stäva mot vinden och sänka kölen. Detta skulle ha ökat stabiliteten, säkerheten och komforten, säger han i en intervju med Financial Times.
Bayesian ska enligt varvets utlåtande klara en krängning på 73 grader utan att kapsejsa. Med den nedsänkbara kölen utfälld skulle båten klara en krängning på 88 grader vilket i praktiken innebär att masten når vattnet.
Vatten kan ha översvämmat maskinrummet
Han påpekar också att en närliggande lyxyacht klarade stormen utan problem och i stället kunde bidra till räddningsarbetet där 15 passagerare kunde plockas upp ur vattnet.
– Den starka vinden kom vid 03:50, säger Giovanni Constantino till The Guardian.
Fram till dess var Bayesian fortfarande fast förankrad, förklarar han. Mellan 03.50 och 04.03 rörde sig fartyget när det drogs av vinden, lutandes mot den sida där det finns en sidolucka som leder till garaget där jetskis, uppblåsbara båtar och annan vattensportutrustning förvaras.
– I garaget finns en annan dörr som leder till maskinrummet. Om den dörren var öppen betyder det att vatten också kommit in i maskinrummet, vilket orsakat det oundvikliga sjunkandet, säger Giovanni Constantino.
En italiensk åklagare har inlett en utredning mot tre av besättningsmännen inklusive kaptenen som är från Nya Zeeland men också mot maskinisten och en besättningsman."

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram