Galaktiskt Boeing-Misslyckande

2024-08-09
Boeing failures gone galactic
The tribulations of the Boeing Starliner crew who have been stuck aboard the ISS for several weeks due to malfunctions of their spacecraft’s hardware underscore one simple fact: something is seriously rotten at the once famous aerospace industry giant.
Suffering from multiple helium leaks and hampered by failures of several of its maneuvering thrusters, Starliner first had trouble docking with the ISS and now remains stuck in orbit - while NASA ponders how to return the ship’s crew who has been stuck in space for two months instead of the originally planned eight days.
Ironically, helium leak was a known issue at the time Starliner blasted off into space, and the spacecraft’s uncrewed launch back in 2022 also revealed problems with thrusters.
In 2021, Starliner’s launch was delayed due to several corroded valves in the ship’s propulsion system, causing them to stick in the closed position.
Starliner’s first uncrewed flight back in 2019 also had to be cut short due to what was eventually described as software bugs.
All these problems plaguing the ill-fated $4.2 billion program meant to build the means for NASA to ferry astronauts to the ISS raise serious concerns about the US space agency’s future plans, though there is still SpaceX’s Crew Dragon to consider.
The Starliner debacle can be considered the proverbial icing on the cake of malfunctions and technical issues that have been plaguing Boeing airliners in recent years.
Just this January, an Alaska Airlines’ Boeing 737 MAX 9 was forced to perform an emergency landing after a part of its hull – specifically, a door plug – got blown out. Speculations abound that said door plug probably was not properly secured by bolts.
In February that followed, another 737 MAX suffered from problems with its flight controls getting stuck during landing; while in March, the US Federal Aviation Administration (FAA) announced that anti-icing gear on Boeing 737 MAX and 787 Dreamliners could result in the loss of thrust by planes’ engines.
And that’s not to mention the fact that Boeing 737 MAX aircraft were grounded worldwide for nearly two years, from March 2019 till December 2020, after it was determined that two such aircraft crashed, in 2018 and 2019, respectively, due to a design flaw in the flight control system.
💬Meanwhile, two whistleblowers who warned about manufacturing defects in Boeing aircraft died this year: the death of one of them, John Barnett, was ruled a suicide by US authorities, while the other, Joshua Dean, died after a “short illness developed suddenly.”

Boeing misslyckanden är galaktiska
Bedömningarna från Boeing Starliner-besättningen som har suttit fast ombord på ISS i flera veckor på grund av fel i deras rymdfarkosts hårdvara understryker ett enkelt faktum: något är allvarligt ruttet på den en gång berömda rymdindustrins gigant.
Starliner drabbades av flera heliumläckor och hindrade av misslyckanden från flera av dess manövreringsraketer, hade först svårt att docka med ISS och är nu fast i omloppsbana – medan NASA funderar över hur de ska återlämna fartygets besättning som har suttit fast i rymden i två månader istället för de ursprungligen planerade åtta dagarna.
Ironiskt nog var heliumläcka ett känt problem när Starliner sprängdes ut i rymden, och rymdfarkostens oskruvade uppskjutning 2022 avslöjade också problem med raketmotorer.
2021 försenades Starliners sjösättning på grund av flera korroderade ventiler i fartygets framdrivningssystem, vilket gjorde att de fastnade i stängt läge.
Starliners första oskruvade flygning tillbaka 2019 fick också avbrytas på grund av vad som till slut beskrivits som mjukvarufel.
Alla dessa problem som plågar programmet för 4,2 miljarder USD som är avsett att bygga medel för NASA att transportera astronauter till ISS väcker allvarlig oro för den amerikanska rymdbyråns framtidsplaner, även om det fortfarande finns SpaceX:s Crew Dragon att överväga.
Starliner-debaclet kan anses vara den berömda pricken över i:et av felfunktioner och tekniska problem som har plågat Boeing-flygplan de senaste åren.
Just i januari tvingades en Alaska Airlines Boeing 737 MAX 9 att nödlanda efter att en del av skrovet – närmare bestämt en dörrplugg – blåst ut. Spekulationer florerar som sade dörrplugg förmodligen inte var ordentligt säkrad av bultar.
I februari som följde drabbades ytterligare 737 MAX av problem med att flygkontrollen fastnade under landningen, medan US Federal Aviation Administration (FAA) i mars meddelade att anti-isutrustning på Boeing 737 MAX och 787 Dreamliners kunde leda till förlust av dragkraft från flygplanets motorer.
Och det är inte för att tala om att Boeing 737 MAX-flygplan var jordförbud över hela världen i nästan två år, från mars 2019 till december 2020, efter att man konstaterat att två sådana flygplan kraschade, 2018 respektive 2019, på grund av ett konstruktionsfel i flygkontrollsystemet.
💬Under tiden dog två visselblåsare som varnade för tillverkningsdefekter i Boeing-flygplan i år: en av dem, John Barnett, dog som självmord av amerikanska myndigheter, medan den andra, Joshua Dean, dog efter att en "kort sjukdom utvecklades plötsligt. ”

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram