Toppstödd Opera Ett Måste..

2024-04-24
Tänka sig..

https://www.svd.se/a/xmAnnn/kulturdebatt-samhallets-topp-maste-stotta-kungliga-operan
"Välkomna, bankdirektörer, företagsledare, högskolerektorer. Kungliga Operan behöver ert stöd nu när beslutsfattare och förvaltare inte förstår verksamhetens behov. Det skriver Staffan Mårtensson i Kungliga Hovkapellet.
När Gustav III:s operahus till slut befanns vara färdigt för rivning mot slutet av 1880-talet pågick en intensiv debatt om var och hur opera, balett och teater skulle presenteras på ett värdigt och högkvalitativt sätt i Stockholm. Och vem skulle betala? Stat, kommun, privata pengar, Kungl Maj:t? Vissa krafter ville se ett nytt riksdagshus på operatomten, andra ett nytt riksbankshus.
Känns situationen igen? Operahuset förfaller, beslutsfattare är lamslagna. Vem ska man rösta på? Ingen politiker vill fästa sin prestige vid en verksamhet som på ena sidan beskrivs som finkultur för överklassen och på den andra sidan som ett slöseri med skattepengar som borde finansieras med biljettintäkter och sponsring.
Och vem förstår verksamheten och dess behov? Tydligen inte Statens Fastighetsverk (SFV), i alla fall. I ett förslag som bara kan betecknas som djupt okunnigt har man mage att föreslå att Kungliga Hovkapellet, Operans själva hjärta, ska flytta ut ur huset permanent. Fastighetsverket verkar mer bry sig om att få en hyresgäst till fastigheten på Nybrokajen än att tillgodose Operans behov.
Hur är det möjligt?
Efter snart 25 år som anställd i Hovkapellet kan jag vittna om att just det faktum att alla konstnärliga resurser finns på samma ställe är avgörande för en högklassig verksamhet med föreställningar sex kvällar i veckan. Punkt.
På andra platser i media beskrivs SFV:s förslag ingående och Kungliga Operans motförslag, det så kallade Alternativet. Tyvärr befarar jag att beslutsfattarna än en gång ska komma undan med hänvisning till höga kostnader och gå på SFV:s förslag, eller en dålig kompromiss.
Förra gången, för så där 140 år sedan, löstes problemet av att bankdirektör K A Wallenberg tog initiativ till ett Teaterbyggnadskonsortium med representanter för den tidens maktelit. Där ingick förutom Wallenberg en överståthållare/friherre, en landshövding, en hovmarskalk, en bankofullmäktige (representant för Riksbanken), en godsägare och en sekreterare i Riksgäldskontoret. Till slut roddes projektet i hamn med stöd av kung och fosterland. Det blev ett operahus som sedan dess har varit spelplats för opera och balett i världsklass.
Kungliga Operan behövs, och vi behövs mitt i stan. Vi spelar för utsålda hus. I lördags, under Kulturnatten, var 9 500 människor i operahuset.
Men om vi ska kunna fortsätta erbjuda ett utbud på internationell nivå räcker det tydligen inte att lita till politik och förvaltning. Nu måste individer från samhällets topp återigen träda fram och stå på vår sida.
Välkommen, herr talman! Välkomna, riksbankschef, högskolerektorer, bankdirektörer, företagsledare. Vi behöver ett nytt Teaterkonsortium."

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram