Lite Bedrägeriberättat

2023-11-28
Om vi säger som så, detta är mer än vad som berättas...

"Kvart över åtta på morgonen vaknade Jan Blomgren till ett sms där en av Sveriges största elektronikkedjor tackade för hans beställning av en mobiltelefon. Eftersom han inte nätshoppat förstod han snabbt att det var ett bedrägeri. Han ringde upp företagets kundtjänst på det 08-nummer som stod i beställningsbekräftelsen.
– Det var mitt första stora misstag. Jag skulle naturligtvis inte ha ringt numret i beställningen utan ha googlat fram det på egen hand. Men jag var nyvaken, hade tittat på ishockey på natten och ville bara makulera beställningen lite snabbt, säger Jan Blomgren.
På kundtjänst hittade en medarbetare ordern i systemet.
– Han sa att beställningens leveransadress var i Rinkeby och vi konstaterade tillsammans att det var ett uppenbart bedrägeri. Han sa att han skulle kunna hjälpa mig att makulera beställningen direkt.
Men den hjälpsamma mannen arbetade inte i elektronikkedjans kundtjänst. Han var en av flera personer i ett utstuderat bedrägeriupplägg som skulle komma att tömma Jan Blomgrens bankkonton.
Om gängens pengar
I en serie artiklar granskar SvD den finansiella strukturen bakom de kriminella gängens våldsvåg i Sverige.
För transparensens skull är det viktigt att nämna att Jan Blomgren arbetat som journalist på den här tidningen, Svenska Dagbladet, i 38 år. Han slutade år 2013 och har aldrig varit kollega med reportern som skriver artikeln. Nyheterna läser han däremot, och han följer rapporteringen om det ökande antalet bedrägeriupplägg som nätverkskriminella använder sig av.
Det han utsattes för den 31 oktober i år hade han dock aldrig kunnat föreställa sig.
– Mannen på ”kundtjänst” makulerade beställningen och sa att de får in fler och fler bedrägeriärenden, att det börjar bli ett stort problem.
Jan Blomgren sa att han skulle ringa sin bank direkt efteråt och spärra sitt kort så att bedragarna inte kunde handla mer.
– Där gjorde jag fel nummer två. Han i ”kundtjänst” sa att de hade kontaktpersoner på alla de stora bankerna nu, eftersom antalet bedrägerier ökat så mycket. Jag sa att jag har Danske Bank och han erbjöd att koppla mig direkt till deras kontaktperson Erik på bedrägeriavdelningen så att jag skulle slippa telefonkön.
Jan Blomgren hamnar hos vad han tror är Danske bank.
– Jag har varit kund hos banken i 20 år och det var inget i det här samtalet som stack ut, även om jag inte har någon erfarenhet av bankkontakt i samband med bedrägeri tidigare.
Han uppgav sitt personnummer och fick höra att det skett tre större transaktioner de senaste timmarna.
– Då blev jag riktigt stressad. Jag var ju fortfarande nyvaken och kvar i sängen. Så jag frågade vad jag kunde göra åt det.
”Bankmannen” lugnade med att det inte var så farligt som det lät.
– Han sa att pengarna lämnat mitt konto, men inte lämnat banken. Transaktionen kunde därför stoppas och pengarna återbetalas till mitt konto direkt.
Jan Blomgren fick en blankett skickad till sig med information om hur transaktionerna skulle gå tillbaka till hans konton.
– Danske Bank stod som avsändare och att det handlade om återföring av egna medel med de olika summorna ifyllda. Jag anade ingenting där heller.
Sista steget var att legitimera sig med bank-id och godkänna att de tre transaktionerna återbetalades.
– Och där var fel nummer tre. Jag skulle såklart aldrig ha använt bank-id och godkänt dem. Men jag blev grundlurad helt enkelt.
”Bankmannen” sa att det var viktigt att kontakta polisen direkt och hjälpte till med att koppla till samarbetspartner Anton på bedrägeriroteln. Men polisen var ingen polis. Det var ytterligare en bedragare vars uppgift var att uppehålla Jan Blomgren i telefon så länge som möjligt. ”Polisen” tipsade också om hur han kunde installera en brandvägg som extra säkerhet för att förhindra framtida bedrägeriförsök, och som resulterade i att skärmen blev helt svart.
Bedragarna hann göra sju transaktioner och tömma två konton på sammanlagt drygt 1,3 miljoner kronor.
– Sen ringde plötsligt Danske Bank och frågade om jag hade gjort många utbetalningar på morgonen. Då blev jag nästan lite irriterad i all stress och sa att det vet ni väl om? Jag hänvisade till deras kollega Erik.
Men någon sådan anställd med det förnamn och efternamn som Jan Blomgren uppgav fanns inte på banken.
–Då förstod jag hur blåst jag blivit.
Från att bedrägeriet inleddes till att den riktiga banken ringde gick det ungefär fyra timmar, säger Jan Blomgren. Bedragarna hann göra sju transaktioner och tömma två konton på sammanlagt drygt 1,3 miljoner kronor. En stor del av pengarna kom från ett aktiebolag Blomgren startade för några år sedan för att kunna driva ett musteri, efter att han slutade med journalistiken. Han har inte tagit ut någon större lön för arbetet där utan tänkt att han skulle använda utdelning från bolaget till att dryga ut pensionen.
Det lilla företaget skulle senare visa sig bli ett stort problem.
Men ett lika stort problem säger Jan Blomgren att det var att få tag på banken.
– Jag har ringt kundtjänst åtskilliga gånger, alltid lång väntan och alltid kopplat till olika personer. Trots att det handlar om ett grovt bedrägeri känns det som att jag blivit lämnad i sticket. Ingen information, inget som helst engagemang. Polisen, som visat betydligt större intresse, har inte heller fått tillräcklig information från banken.
Bankens enda kontakt veckan efter bedrägeriet var ett sms om ”viktigt meddelande”.
– Jag hade ju förhoppning om återbetalning men istället var det ett krav från banken om att jag skulle ge detaljerad information om till vem och varför jag gjort transaktionerna. Jag har inte fått höra någonting från banken om vart pengarna gått men fått upprepade påminnelser om att jag förväntas redovisa det för banken.
En dom i Högsta domstolen beskriver ett liknande bedrägeri. Där hade en bankkund lämnat ut koden till bank-id samt svarskoder till en bedragare. HD bedömde att det var grovt vårdslöst men inte så klandervärt att kunden skulle stå för hela förlusten själv. HD ansåg det inte bevisat att kunden förstått att det funnits risk för obehöriga transaktioner, eller några bevis på att kunden varit likgiltig inför risken.
När Jan Blomgren skickade in en reklamation till Danske bank och åberopade prejudikatet från HD var det dock tvärstopp.
På grund av aktiebolaget.
”Jag trodde att säkerheten hos banken var större”, säger Jan Blomgren.
SvD har tagit del av den skriftliga korrespondensen där Danske Bank menar att de, på grund av att Jan Blomgren har aktiebolagets konton hos dem, ser bedrägeriet som riktat mot företaget och inte mot honom som konsument. Detta trots att 239 900 kronor enligt Jan Blomgren har överförts från hans privata sparkonto.
– Det var ju mig som privatperson de ringde. De kontaktade inte mig angående musteriet så brottet var mot mig, även om en stor del av det de tagit varit företagets pengar. Jag vet att jag har handlat naivt och vårdslöst och jag skäms men jag tycker inte att jag agerat i lagens mening särskilt klandervärt.
Mahabad Rahnamafar Hsieh som är jurist på Konsumenternas Bank- och Finansbyrå säger, när SvD beskriver Jan Blomgrens fall, att han enligt rådande regelverk bör ha en möjlighet att få ersättning för den summa bedragarna har tagit från hans privata konto.
– Även om man är företagskund i banken bör man för de konton som är privata betraktas som konsument åtminstone i den delen, säger Mahabad Rahnamafar Hsieh.
SvD har sökt Danske bank som inte vill medverka i en intervju. De svarar skriftligt på SvD:s frågor och skriver:
”Banken har flera olika system som scannar och identifierar misstänkta transaktioner och avvikelser. Vi lyckas att stoppa många bedrägliga transaktioner och jobbar alltid med målet att ligga steget före.”
Danske Bank säger att de gör individuella prövningar av alla ärenden och att privatpersoner som nekats ersättning av dem kan överklaga beslutet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Jan Blomgren säger att han kommer att ta sitt ärende vidare. Han är utöver sitt nekade konsumentskydd kritisk till hur bedragarna lyckades tömma hans konton på 1,3 miljoner kronor på kort tid utan att banken agerade.
– Det var summor som är ofantligt mycket större än de utbetalningar jag annars gör, och till helt nya konton dessutom. Jag trodde att säkerheten hos banken var större, säger Jan Blomgren."

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Engström.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram