Billaddningsoptik

2021-10-10
Optiken... 😉
" De laddbara bilarna ökar snabbt i Sverige. Det rullar i dag cirka 250.000 laddbara bilar på de svenska vägarna vilket är en fördubbling jämfört med förra sommaren. Allra mest ökar de rena elbilarna, i dag finns det nästan 80.000 bilar som bara går på ström.
Även om utbyggnaden av det publika laddnätverket är en stor fråga sker ändå de allra flesta laddningar antingen vid bostaden eller vid arbetsplatsen. Till vardags laddar man helt enkelt sin elbil under tiden man sover, jobbar eller gör något annat och sitter inte och väntar vid en snabbladdare. Nätverket av publika laddare behövs framför allt för att elbilar ska fungera även vid långa resor.
Ännu så länge saknar de flesta flerbostadshus laddmöjligheter och det är en särskild process att installera laddpunkter i en bostadsrättsförening. För en villaägare eller radhusägare med eget garage eller uppfart är det enklare.
”Vi märker av att det är ett väldigt stort intresse för att installera laddboxar. Det är något vi får många frågor om. En brännande aktuell fråga nu är att elnätsleverantörer, exempelvis Göteborg Energi, har infört effektavgifter som innebär att månadsavgiften beräknas på den timma man använt som mest el. Det försämrar kalkylen för elbilsägarna drastiskt och det är viktigt att sprida ut laddningen så mycket som möjligt”, säger Daniel Liljeberg, chefsekonom på Villaägarnas Riksförbund.
Di har sammanställt tips och råd för att ladda hemma.
Ladda i vanlig kontakt?
Elsäkerhetsverket avråder från regelbunden laddning i vanliga vägg- och motorvärmaruttag. De är inte gjorda för att klara återkommande hög belastning under lång tid. Gamla och felaktiga kopplingar och kabelförgreningar är extra luriga. Det kan bli varmgång och brand. Undvik också förlängningssladdar eftersom det finns risk att inte säkringen skyddar på rätt sätt. Den jordade kabeln med så kallad schucko-kontakt som i vissa fall medföljer den laddbara bilen ska ses som en tillfällig reservlösning.
Priset på laddboxar
Första steget är att fixa en laddstation. Det kan vara antingen en laddbox eller en laddstolpe beroende på hur miljön ser ut. Utbudet har ökat stort på senare år och det finns boxar och stolpar med en eller flera uttag. Det finns också olika produkter beroende på om de ska placeras inomhus, utomhus eller under tak.
Viktigt är att laddpunkten har lastvakt eller lastbalansering så att effekten kan styras. Det gäller att optimera laddningen både med tanke på elkostnaden och för att prioritera rätt mot övriga apparater i hushållet.
Priset för en laddbox kan variera från cirka 5.000 kronor upp till 20.000 kronor. Sedan tillkommer installation. En laddstolpe kräver markarbete och blir dyrare, upp till 50.000 kronor.
Ekonomiskt bidrag
Sedan 1 januari 2021 har det tidigare Ladda-hemma-stödet försvunnit och ersatts med skattereduktion för grön teknik. Det fungerar på liknande sätt som Rot och Rut, men är ett separat stöd.
Som mest kan man få 50.000 kronor per år i skattereduktion för att installera grön teknik dit laddplats av elfordon hör. Avdrag görs för halva kostnaden av inköp av material samt installation om man anlitar en firma. Köper man enbart materialet av ett företag kan man inte få någon skattereduktion för materialet.
Skatteverket påminner också om att man måste ha betalat tillräckligt med skatt under året för att kunna dra nytta av hela reduktionen. Viktigt att tänka på särskilt om man också använder rot- och rutavdrag. Reduktionen är avdragen på fakturan från företaget som installerar laddpunkten och det får i sin tur utbetalning från Skatteverket.
Olika uttag
Alla nya bilmodeller från 2015 ska ha typ 2-uttag som är EU-standard. Äldre modeller av asiatiska bilar har en annan kontakt, typ 1. De kan bara laddas med 1-fasladdning. Alla publika laddplatser har från och med 2017 typ 2-uttag.
Förutom inköpet av själva laddboxen behöver många se över sin elanläggning och höja effekten på huvudsäkringen.
Huvudsäkringen
Här är det viktigt att noga tänka igenom hur viktigt det är att kunna ladda snabbt. Annars kan det bli onödigt dyrt. Många laddbara bilar kan enbart ta emot 3,7 kW, men det går ändå att ladda bilen från boxar som ger högre effekt. Om bilen står parkerad en hel natt räcker det med lägre effekt. Ibland kan man behöva öka från till exempel 16 till 20 eller 24 ampere på huvudsäkringen.
Installationen
Använd endast behöriga och erfarna leverantörer. Allt elarbete ska göras av auktoriserad elinstallatör. En trygghet är att välja en totallösning där samma leverantör ansvarar för utrustning, montering, ledningsdragning och installation.
För bästa säkerhet välj endast utrustning som är CE-märkt och som har säkerhetsnivå Mode 3.
Installationen av laddboxen i bostadens elcentral kan ske på 1 eller 3 faser och laddboxen ställs då in för 1-fas respektive 3-fasladdning med amperestyrka mellan 10 A och 32 A. Vid en installation på 1-fas blir den maximala laddeffekten 3,7 kW med 16 A och 7,4 kW vid 32 A. Vid en installation på 3-fas blir den maximala laddeffekten 11 kW med 16 A och upp till 22 kW med 32 A. "

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Norberg.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram