Robert Maxwell

2021-09-14
Vi kan nu- men egentligen för länge sedan - torrt och kallt konstatera att om Maxwell var insyltad i underrättelsetjänstverksamheter med hållhakshussiness, så var det stora mediabråket med Murdoch i mitten på 1980-talet en ren teater för den vilseledande optikens skull.
I början av 1969 visade det sig att Maxwells försök att köpa tabloid tidningen News of the World hade misslyckats. Familjen Carr, som ägde titeln, blev upprörd vid tanken på att en tjeckoslovakisk invandrare med socialistisk politik skulle få ägande, och styrelsen röstade emot Maxwells bud utan något avstånd. Den News of the World ' s redaktör, Stafford Somerfield motsatte Maxwell bud i oktober 1968 förstasida debattartikel, där han hänvisade till Maxwells tjeckoslovakiska ursprung och använde sin födelsenamn. Han skrev, "Detta är en brittisk tidning, som drivs av brittiska människor ... lika brittiska som rostbiff och Yorkshire pudding... Låt oss behålla det så." Tidningen köptes senare av Rupert Murdoch , som senare samma år förvärvade The Sun , som hade också tidigare intresserad Maxwell.
Robert Maxwell - Wikipedia
en.wikipedia.org
Robert Maxwell - Wikipedia
Ian Robert Maxwell MC (born Ján Ludvík Hyman Binyamin Hoch; 10 June 1923 – 5 November 1991) was a British media proprietor, former Member of Parliament (MP), suspected spy, and fraudster.[1] Originally from Czechoslovakia, Maxwell rose from poverty to build an extensive publishing empire. After ...

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Engström.

Lämna ett svar

Carl på social media

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Engström.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram