Måndag 2021 03 01

2021-03-01
 
Måndagsmys om att vi som individer, som en kultur och som ett samhälle, är bara så sjukt som våra egna djupaste mörkaste hemligheter och lögner.
Och alla dessa är begravda som outtalade lögner vilka omger oss som ett ändlöst omärkt och outforskat minfält. Ovanpå det, finns lögnerna vi säger till oss själva som ursäkt för att kunna hålla fast vid våra föreställningar och varandra, för att ignorera detta minfält, någontings som lägger till en oärlighet som vi lever med och inom oss själva. Dessa vanföreställningar gror självförstärkande inuti vårt psyke, som svärmar av virus som förbrukar resurser och förstör uppfattningar och vägar framåt för vår egen utveckling som människor och individer i förhållande till verkligheten.
Vi som individer och som en kultur, kan helt enkelt inte förstöra levande varelser, vare sig de är människor, djur eller växter, i så stora mängder, så effektivt och med sådan hastighet utan implementera en daglig dos av lögner och självbedrägeri för att döda smärtan av vår egen emotionella sjukdom och vansinne. Om vi verkligen förstod den död och förstörelse som kommer av vår egen hand genom vårt beteende med ens en minimal nivå av medkänsla betingad av vår egen emotionella självförståelse eller medkänsla, skulle detta säkra beteendets omedelbara upphörande.
Jag har verkligen inte mage för denna verksamhet längre, den måste upphöra och jag misstänker att inte ni heller har det längre. Vi kan inte kriga för fred och ljuga för sanning. Samtidigt som vi förstår att någon inte kan ha begär efter sin nästas hustru och dotter, känner vi inget obehag om vi eftertraktar någons olja och andra naturresurser på fullkomligt orättmätig grund. Så som ett samhälle ser vi till att det resulterande spillda blodet inte stänker på oss själva och att döden ligger bekvämt kvar på ett säkert avstånd när vi rör oss framåt föra att positionera vår hemodlade galenskap för att övervaka vår grannes förstörelse. Döda barn förblir döda och vi gör därför allt för att kunna leva kvar i de självförstärkande lögnerna vi bär med oss inom oss själva.
De ekonomiska, sociala och politiska illdåd vi inte bara bevittnar utan faktiskt deltar i själva, bor inte deras - andras - vansinne, det är vårt eget vansinne; individuellt, kollektivt och kulturellt. Detta vansinne, vårt vansinne, manifesteras utåt i individer och grupper, effektivt i oss alla, till viss del eller annat. Vi uppslukas av vår galenskap på samma sätt som några usla karaktärer i ett grekiskt drama eller en tragedi av Shakespeare där vi till slut konsumeras av en ilsken Gud, djävulen eller något annat argsint väsen. Dagens moderna katastrof är den kompilerade manifestationen, uttryck, reflektion och symptom på alla fula lögner, halvsanningar, spinn och självbedrägerier som vårt samhälle lämnar osagda, inte diskuterar, tystar ner, gömmer från insyn och begraver på bakgårdarna av våra sinnen. Vi måste utvecklas och förstå varför det är på så vis.
Vår inre dysfunktion, medan de flesta av oss säkert påverkar oss själva personligen inåt, så uttrycks detta också utåt genom oss själva individuellt och kollektivt och på varierande grad och sätt. Och ibland - inte sällan - är det fokuserat till vissa personer och / eller grupper av människor. Eller rättare sagt, är vårt kollektiva vansinne i grunden därför regisserat så att det skall peka på vissa personer eller grupper av människor.
Innebär detta att konceptet låter långsökt eller ens galet? Varför är det annars så lätt för oss att känna igen någon annans sinnessjukdom eller att se att en grupp människor agerar galet eller vansinnigt och ändå inte kunna se detsamma inom oss själva eller i vår egen kultur? Varför kan vi inte ens erkänna att vi kan mycket väl ha samma vansinniga eller instabila tendenser som de människor som vi pekar mot? Varför pekar vi våra fingrar ifrån oss så att vi kan fortsätta att förneka källan?
Varför har vi så lätt att acceptera begreppet flockmentalitet om andra, att människor, antingen fysiskt grupperade i folkmassor eller spridda över hela världen, kan fungera som en (tänk på marknaderna) medan vi förkastar detta koncept när det kommer till vårt eget vansinne eller dysfunktion ? Varför accepterar vi så lätt frasen "Världens blev galen under WW 2" och ändå kan vi inte se att det var vår egen individuella galenskap som gjorde att vi och världen agerade ut på så vis som skedde? Varför vi utesluter alltid oss själva helt eller delvis från de eller dem?
Varför ligger problemet alltid utanför oss själva trots att allt är ett?
 
 
Om moral är den känslomässiga - emotionella - kompass utifrån vilken vi orienterar oss och filosofi är kärlek till visdom - som är strävan efter helat lidande, så är moralfilosofi strävandet efter det ökade medvetna medvetandet, eller som vi lite kort brukar svänga till det, ökad emotionell självförståelse.
Det fria tänkandet, alltså den mer klargörande bedömningen av de egna känslomässigt formaterade ramarna - referenserna - de som vi i dagligt tal kallar för värderingar och de konsekvenser som dessa för med sig i form av reaktioner, kan därför uttryckas eller sammanfattas som vår förmåga att utveckla oss själva som individer och människor. Enskilt och tillsammans.
Att befria oss själva från våra förlamande tankemässiga och naturligtvis till maktens förtjänst så välvilligt indelande - begränsande - bojor som har givits oss genom olika av samhället påkallade formateringsinsatser, blir därför också vår ovillkorliga plikt som människor och individer att försöka göra oss av med, om vi inte istället skall eftersträva mänsklighetens undergång. Ingen kan egentligen tro på människans utveckling utan att inse kravet på att delta för sig själv. Men så kort tänker uppenbarligen ändå så många, insiktströgheten blir ovillkorligt betydande på grund av den moralfilosofiska lättjan och människan blir dummare.
Eftersom värde aldrig kan vara verkligt utan alltid måste förbli en enskild etik för sanning som tanke, så blir det moraliska kursvalet givet, om människan och individen inte skall sträva efter allas undergång, något annat gives helt enkelt inte i grunden.
Att ensamhet i annat än fullkomlighet skänker lycka på lång sikt är det inte så svårt att förstå liksom att svårigheten att bli allt - gud - den är och förbli överväldigande, varför också valet av livets utvecklingsriktning egentligen inte kan ifrågasättas, trots insikten om att det faktiskt aldrig går att nå fram till målet som slutsats och att resan dessutom alltid måste vara och förbli målet - kravet på människan och individens strävan är ovillkorligt.
Vi kan alltså egentligen i grunden bara välja mellan moralfilosofisk lättja - underlåtenhet att försöka att tänka fritt och med tiden alltmer drunkna i vår egen känslomässiga oförmåga och växande förvirring, eller så kan vi faktiskt på allvar försöka bli lyckliga på lång sikt - uppriktigt sträva efter att vara altruistiska och en del av helheten.
De Fria är en folkrörelse som jobbar för demokrati genom en upplyst och medveten befolkning!
Stöd oss:
SWISH: 070 - 621 19 92 (mottagare Sofia S)
 
Mysen i poddformat (dvs enbart ljud) finns att spela upp eller ladda ner här
Följ De Fria på Telegram!

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Engström.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram