Sirens in the sky.

2013-12-10

Stuka Bomber_0

I början av andra världskriget, så skaffade sig tyska Luftwaffe en öronbedövande siren - Jericho Trumpet - ett Junker Ju-87 dyk-bombplan, som brukar kallas Stuka.

Störtbombplan är underbara taktiska flygplan om man har kontroll över luftrummet, mycket effektiva mot stridsvagnar, fordon av alla slag, även mot mindre fartyg, men de kan helt enkelt inte bära tillräckligt med ammunition för att utgöra ett strategiskt vapen. De kan säkert hjälpa dig att vinna en strid, men det är inte troligt att de kan att hjälpa dig att vinna ett krig.

Genom att användningen av en Jerichos Trumpet, blev dock Stuka ett psykologiskt vapen lika mycket som en fysiskt vapen, det slog skräck i människor i en mycket större omfattning än vad den faktiska effekten av bomberna som de levererade kunde åstadkomma. Under de tidiga Blitzkriegdagarna av kriget, så hade Stuka exakt denna typ av strategiska effekt i allmänhet, att krossa moralen i allmänhet och den polska armén i synnerhet.

Eftersom det var en propellerdriven siren, så gjorde detta denna Jerichos Trumpet faktiskt Stuka till en ett mindre effektivt dyk-bombplan, det bromsade dess lufthastighet och gjorde det till ett enklare mål att slå mot.

Det var en kompromiss som det tyska överkommandot var glada att göra så länge som Stuka bibehöll sin mystik som ett skrämmande förebud om död från ovan, men denna mystik krossades när det RAF började skjuta ner dem i dussintal i slaget om Storbritannien.

I slutet av 1940 omfördelades Stuka nästan helt från västfronten till öst, och dessa plan som återstod fick sina sirener bortmonterade. Som Churchill sade i sitt berömda tal angående RAF, "aldrig har så många haft så få att tacka för så mycket," och det är den psykologiska dimensionen av denna seger som är så slående. Jag tror inte det är en slump att det militära tidvattnet i världskriget skiftade i väst i exakt samma ögonblick som Luftwaffe tog bort Jericho trumpeten och Stuka förlorat sina pungkulor av stål. Om vi bortser från IG Farbens roll i saken för liknelsens skull...

Idag i finansiell media - och DI i synnerhet - är detta bankkonglomeratets Jerichos Trumpet. Till skillnad från Luftwaffe, försöker inte DI inte inspirera till skräck, men de försöker på samma sätt utgöra ett kraftfullt taktiskt vapen, kanske rent av ett strategiskt vapen genom psykologiska metoder.

Bankhegemonin omfamnar nu bruket av kommunikation som ett politiskt verktyg på ett helt separat sätt oavsett konkreta åtgärder, kommunikationen är skenbar och de använder DI (och några andra) som en modern Joshua trumpet. Bankhegemonin spelar nu kulissen av det allmänna faktaspelet öppet och direkt, de använder offentliga uttalanden genom sina mediaförmedlare för att berätta hur alla deltagare på marknaden uppfattar verkligheten, även om det i själva verket är så att ingen marknadsaktör har en klar bild av verkligheten.

I detta gemensamma kunskapsspel - oavsett om det är ön med Robinson Crusoe eller att moderna spelteoretiker skriver om den skönhetstävling som Keynes skrev om på 1930-talet, eller Kejsarens nya kläder som HC Andersen skrev om på 1830-talet - det starka offentliga uttalandet är vad " alla vet " vilket skapar den verklighet där det är rationellt beteende för alla att agera som om de också ser på den här verkligheten ... även om de privat inte ser den alls.

Visa ditt stöd till det informationsarbete Carl genomför

Swish

Scanna QR eller skicka till 076-118 25 68. Mottagare är Caroline Norberg.

Patreon

Här kan du visa ditt stöd genom att bli månadsgivare på Patreon.

Swish

Bidra genom att Swisha till 076-118 25 68, mottagare är Caroline Engström.

De Fria

Besök folkrörelsen som jobbar för demokrati genom en medveten och upplyst befolkning!
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram